حواشی جوایز آکادمی اسکار 2019 که 91امین دوره اهدای این جوایز و جشن اسکار بود، خیلی پیشتر از شروع سال میلادی 2019 و حتی اعلام نامزدهای دریافت جایزه شروع شد. آیا فکر میکنید که اشتباه اعلام کردن جایزه بهترین فیلم اسکار که در سال 2017 اتفاق افتاد، سیاهترین اتفاقات دوران این آکادمی بود؟ نمیخواهیم که از شدت فاجعهبار بودن آن اتفاق کم کنیم یا بخواهیم توجیهش کنیم اما در آن مراسم بالاخره اشتباه تصحیح شد و اصلا آن اشتباه پس از یک مراسم خوب پیش آمد و میتوان از آن چشمپوشی کرد. اما اسکار 91 پیش از آن که اتفاق بیفتد، به یک فاجعه بالقوه بدل شده بود و حتی در روز مراسم نیز آکادمی از آسیبرساندن به وجهه و اعتبار خودش کوتاه نیامد. همه چیز مهیای مراسمی شکننده و ضعیف بود.
بگذارید کمی از وضعیت اسفبار و رو به افول اخیر اسکار برایتان بگوییم. آمار استقبال مردم از مراسم اسکار در چند سال گذشته به شدت کاهش داشته است. اسکار سال 2018 کمترین بیننده را در میان تمام مراسم اسکار مدرن تاریخ داشته است و در یک دوره چهارساله، حدود 40 درصد از بینندگان خود را از دست داده است. در سال 2014، حدود 43.7 میلیون نفر به تماشای زنده مراسم اسکار نشستند؛ این در حالی است که تعداد بینندگان اسکار 2018، حدود 26.5 میلیون نفر بود. به همین دلیل نمیتوانیم آکادمی را به خاطر نوآوریهای تجربی جهت بهتر کردن اسکار و بازگرداندن نظر بینندگان به وسیله کوتاهتر و جذابکردن مراسم سرزنش کنیم. چیزی که میتوانیم به خاطرش آکادمی را سرزنش کنیم آن است که آنها تمام تلاششان را میکنند که مراسم اسکار را با نوآوریهای کورکورانهای که سبب بیگانهسازی بینندگان، هنرمندان و البته رسانهها با مفهوم این جوایز است به هرجومرجی بیسابقه بکشانند.
نگاهی اجمالی به برندگان و مهمترین کاندیدهای اسکار 2019
در سال 2018، شاید بتوان گفت که فیلمهای مهمی با موضوع نژادپرستی ساخته شد. کتاب سبز، پلنگ سیاه و بلکککلنزمن فیلمهای مهمی بودند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در مذمت نژادپرستی ساخته شده بودند و هر سه جزو کاندیداهای بهترین فیلم بودند. از طرف دیگر دو فیلم با محوریت موسیقی در لیست برترینهای سال میدرخشیدند که بوهمین راپسودی و ستارهای متولد شده است بودند. سوگلی و معاون فیلمهای دیگری بودند که کاندید دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال شدند. در نهایت این فیلم کتاب سبز بود که به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد.
اما پنج کارگردان مختلف برای دریافت جایزه بهترین کارگردان سال کاندید شدند. آلفونسو کوارون توانسته بود برای این سال فیلم رما را آماده کند. فیلمی مکزیکی که بسیار موفق ظاهر شد. پاوو پاولیکووسکی برای فیلم جنگ سرد که توانسته بود جزو بهترین فیلمهای خارجی سال باشد، کاندید دریافت اسکار بهترین کارگردانی شد. یورگوس لانتیموس برای فیلم سوگلی، اسپایک لی برای فیلم بلکککلنزمن و آدام مککی برای فیلم معاون از دیگر کاندیدهای کسب جایزه بهترین کارگردان سال بودند. کوارون جایزه را با خود به خانه برد.
سام الیوت برای نقش بابی مین، آدام درایور برای ایفای نقش فیلیپ زیمرمن، ریچارد ای گرانت برای نقش جک هوک در فیلم میتوانی مرا ببخشی و سم راکول برای بازی در نقش جورج دابلیو بوش در فیلم معاون کاندید دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شدند اما در نهایت این ماهرشالا علی بود که برای ایفای نقش دان شرلی در فیلم کتاب سبز توانست مجسمه طلایی را از آن خود کند.
امی آدامز به خاطر نقش لین چنی در فیلم معاون، مارینا د تاوریا برای نقش سوفیا در فیلم رما، اما استون برای نقش ابیگیل ماشام و ریچل وایس در نقش سارا چرچیل در فیلم سوگلی و رجینا کینگ برای ایفای نقش شارون ریورز در فیلم اگر خیابان بیل میتوانست حرف بزند، کاندیدای دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شدند که رجینا کینگ توانست جایزه را از آن خود کند.
رامی مالک با بازی در نقش فردی مرکوری در فیلم بوهمین راپسودی، توانست کریستین بیل در نقش دیک چنی از فیلم معاون، بردلی کوپر در نقش جکسون مین از فیلم ستارهای متولد شده است، ویلم دفو در نقش ونسان ون گوگ در فیلم دروازه ابدیت و ویگو مورتنسن در نقش تونی واللویا از فیلم کتاب سبز را شکست بدهد و جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار 2019 را از آن خود کند.
اولیویا کولمن نیز توانست برای ایفای نقش ملکه آن در فیلم سوگلی، پالیتزا آپاریچیو در نقش کلودگاریا در فیلم رما، گلن کلوز در نقش جون کسلمن از فیلم همسر، لیدی گاگا در نقش الی مین از فیلم ستارهای متولد شده است و ملیسا مککارتی در نقش لی ایزریل در فیلم میتوانی مرا ببخشی را شکست بدهد و جایزه بهترین بازیگر زن 2019 اسکار را دریافت کند.
از دیگر برندگان اسکار 2019 میتوان به پیروزی کتاب سبز در بخش بهترین فیلمنامه، پیروزی بلکککلنزمن در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، پیروزی فیلم «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» در بخش بهترین انیمیشن اسکار 2019 ، رما به عنوان بهترین فیلم خارجی، مستند انفرادی آزاد در بخش بهترین مستند، فیلم «پریود: پایان محکومیت» در بخش بهترین مستند کوتاه، پوست در بخش بهترین فیلم کوتاه، بائو در بخش بهترین پویانمایی کوتاه، پلنگ سیاه در بخش بهترین موسیقی فیلم، کمعمق از فیلم ستارهای متولد شده است در بخش بهترین ترانه، بوهمین راپسودی در بخش بهترین تدوین صدا و بهترین میکس صدا، پلنگ سیاه در بخش بهترین طراحی صحنه، رما در بخش بهترین فیلمبرداری، معاون در بخش بهترین چهرهپردازی و آرایش مو، پلنگ سیاه در بخش بهترین طراحی لباس، بوهمین راپسودی در بخش بهترین تدوین و نخستین انسان در بخش بهترین جلوههای بصری توانستند جایزه اسکار را از آن خود کنند. با ادامه مطلب اسکار 2019 ما را همراهی کنید.
سیر اتفاقات حاشیهای پیش از برگزاری مراسم اسکار 2019
در این بخش بهتر است که نگاهی به تایملاین و سیر اتفاقات مراسم اسکار 2019 بیندازیم.
8 آگوست 2018 – آکادمی جایزه محبوبترین فیلم را معرفی کرد
به دنبال یک تصمیم نادرست و از سر قضاوت اشتباه که نوید تصمیمات احمقانه بیشتری را میداد، آکادمی تغییرات جدیدی را برای مراسم اسکار 2019 ، در اواخر تابستان سال 2018 اعلام کرد. مهمترین این تغییرات، اضافه کردن دستهبندی جدیدی به عنوان دستاورد قابل توجه در محبوبیت فیلم بود. این موضوع، یعنی اضافهکردن دستهبندی جدیدی برای جوایز اسکار، پس از 18 سال اتفاق میافتاد. آخرین باری که یک دستهبندی جدید به اسکار اضافه شده بود، در سال 2001 بود که جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشنی به اسکار اضافه شد.
این اعلامیه آنچنان عجیب بود که وبسایت رولینگ استون پستی ویژه آماده کرد که سرتیتر آن این بود: «آکادمی چه غلطی میخواد بکنه؟». این نه فقط واکنش رولینگ استون، بلکه بیشتر مجلات و طرفداران سینما بود. این تصمیم احتمالا به عنوان راه دررویی جهت بیشتر شدن تماشاگران جشن با حضور بیشتر فیلمهای بلاکباستر و گیشهای در آن اتخاذ شده بود. تازه نباید به میزان بیمعنی بودن این جایزه بیتوجه باشیم. مردم و طرفداران برایشان سوال پیش آمده بود که چطور میتوان محبوبترین فیلمها را در حالی که حتی فیلمهایی که تعداد اندکی نامزدی کسب کردهاند، بسیار محبوبند، مشخص کرد؟ منتقدان نیز باور داشتند که ساخت یک دستهبندی جدید برای اسکار 2019، بر اساس «محبوبیت» چیزی است که کار را برای موفقیت فیلمهای کوچکتر بسیار سخت میکند. اریک کوهن نویسنده وبسایت ایندیوایر نوشت: «در دهه گذشته، اسکار به فیلمهای مستقلی جایزه داده است زیرا استودیوها دیگر فیلمهایی تولید نمیکنند که اسکار ببرد. اما این قطع رابطه نسبی سینمای هنری و تجاری و پیروزی فیلمهای کمخرجتر، سبب شد بدانیم که استانداردهای مهمی همچنان وجود دارند. اما اگر این فیلمهای مستقل نتوانند با استودیوهای بزرگ همکاری بکنند، یا باید خودشان را به فیلمهای استودیویی برسانند یا باید زمین مسابقه را ترک کنند. اکنون، آکادمی کار بازیدادن مراسم اسکار را برای استودیوها بسیار راحتتر کرده است. این توهینی به هر کسی است که ارزش فیلمهای خوب را میداند. از این گذشته، این موضوع با این اصل که فیلمهای جدید هنری و پیشرو میتوانند وارد جریان اصلی شوند در تضاد قرار میگیرد.»
6 سپتامبر 2018 – آکادمی پا پس کشید
یک ماه پس از اعلام آن که جایزهای به عنوان دستاورد قابل توجه به دستهبندیهای اسکار اضافه شده است، آکادمی دوباره بیانیهای صادر کرد که از این قرار بود:
«در حالی که ما به قدردانی از فیلمهایی با وسعت بسیار بزرگ متعهدیم، آکادمی امروز اعلام میدارد که جایزه جدیدی در مراسم اسکار 91ام اهدا نخواهد شد. آکادمی تشخیص داده است که اضافهکردن هرگونه جایزه جدید، نه ماه پس از گذشت سال [2018]، چالشهایی برای فیلمهایی که تا کنون منتشر شدهاند ایجاد میکند. هیئت داوران به شکل فعالانهای در مباحث مختلف درگیر خواهد بود و اضافهکردن هر گونه دستهبندی جدید را سبکسنگین خواهد کرد.»
همچنین مدیرعامل آکادمی، داون هادسون اضافه کرد که او تشخیص داده است که در مورد این دستهبندی جدید، باید صحبتهای بیشتری انجام شود و تا تصمیمگیری درست، همه باید منتظر باشند.
6 دسامبر 2018 – کوین هارت به عنوان مجری مراسم معرفی شد
مجری مراسم اسکار 2019 بسیار دیرتر از آنچه که معمول بود معرفی شد. تنها سه ماه پیش از مراسم! برای مقایسه، جیمی کیمل در ماه می 2017، حدود نه ماه پیش از مراسم، به عنوان مجری مراسم اسکار سال 2018 انتخاب شد. یک روز پیش از آن که کوین هارت به عنوان مجری مراسم انتخاب شود، هالیوود ریپورتر یک مقاله کار کرد که در آن توضیح میداد چرا اجرای مراسم اسکار به یک جام سمی تبدیل شده است. این که چرا هیچکس دیگر دلش نمیخواهد آن را اجرا کند.
هارت اما، بسیار دلش با انجام این کار همراه بود و برای سالها به اجرای مراسم، چشم داشته است. او در سال 2015 به لسآنجلس تایمز گفته بود که اگر فرصت این کار را پیدا کند، به آن هجوم خواهد برد. اما جاهطلبی او برای اجرای مراسم اسکار، چندان دوام نداشت…
7 دسامبر 2018 – کوین هارت از اجرای مراسم کنار کشید
تنها ساعاتی پس از اعلام مجریگری هارت در اسکار نود و یکم، مجادلههای بسیاری بر سر انتخاب او به راه افتاد و توییتهایی از او بین سالهای 2009 و 2011 توسط عموم، دست به دست شد که در آن هارت نظرات ضدهمجنسگرایی را اشاعه میداد و اصطلاحات بیادبانهای استفاده کرده بود. محکومیت او سریع و البته منصفانه بود. روزنامهنگار، مارک هریس در توییتر خود به موضوعی اشاره کرد که جالب بود. در سالی که رمی مالک، ملیسا مککارتی، اولیویا کولمن، ماهرشالا علی، ریچارد ایگرنت، اما استون، ریچل وایس و لوکاس هجز همگی میتوانستند برای نقشهایی با گرایشهای جنسیتی مختلف نامزد شوند، انتخاب کوین هارت به عنوان مجری، کاری بسیار نامتوازن بود. لازم به ذکر است که همه افراد بالا، به جز هجز کاندید دریافت اسکار شدند.
به دنبال این حواشی و بحثهای پیشآمده، هارت اعلام کرد که به عنوان مجری مراسم حاضر نخواهد شد و از این سمت کنار میکشد. او در توییتی این تصمیمش را به اطلاع همگان رساند:
«تصمیم گرفتم که از اجرای مراسم سال جاری میلادی کنار بکشم. این به خاطر آن است که نمیخواهم به یک حواسپرتی در شبی تبدیل شوم که باید توسط تعداد بسیار زیادی از هنرمندان مستعد جشن گرفته شود. خالصانه از تمام افراد جامعه الجیبیتیکیو به خاطر جملات ناراحتکنندهای که در گذشته گفتهام، عذر میخواهم.»
10 دسامبر 2018 – آکادمی در تلاش برای پیدا کردن مجری جایگزین است
پس از وقایعی که منجر به کنارهگیری هارت از اجرای مراسم شد، ورایتی اعلام کرد که آکادمی در حال «جستجوی گزینهها است». این یعنی آکادمی به شدت وحشت کرده بوده. یک نفوذی ناشناس به این خبرگزاری گفته بود که این سازمان، به شدت از اتفاقات افتاده به وحشت افتاده است و هیچ نقشه جایگزینی برای آن نداشته. کم کم شایعاتی به راه افتاد که مراسم بدون هیچگونه مجریای، برگزار خواهد شد.
9 ژانویه 2019 – رسما اعلام شد که اسکار نود و یکم مجری نخواهد داشت
پس از هفتهها گمانهزنی و شایعات مختلف، ورایتی تایید کرد که مراسم بدون حضور مجری برگزار خواهد شد و تعدادی از برترین هنرمندان، به جای مجری در صحنه حاضر میشوند و برندگان جوایز را اعلام میکنند. این اولین بار پس از سی سال بود که اسکار مجری نداشت. آخرین بار در سال 1989 بود که آکادمی بزرگترین مراسم اهدای جوایز سینمایی جهان را بدون حضور یک مجری برگزار کرد و باید بگوییم که در آن مراسم، هیچ چیز سر جای خودش نبود و اصلا خوب برگزار نشد. شروع بسیار عجیب و غریب و نامتوازن ابتدای مراسم اسکار 1989 کافی است که بدانید با چه مراسم ضعیفی مواجه بودهایم. اما نکته مثبتی که این موضوع برای اسکار 2019 داشت آن بود که دیگر انتظارات برای اسکار نود و یکم بسیار پایین بود.
24 ژانویه 2019 – آکادمی اعلام کرد که تنها دو تا از آهنگهای اصلی از پنج آهنگ نامزد شده در مراسم اجرا خواهند شد
به بیانی دیگر، آکادمی تنها چند روز پس از اعلام نامزدهای دریافت جوایز اسکار، به سه تا از نامزدهای بهترین آهنگ اوریجینال کاملا بیتوجهی کرد. ورایتی گزارش داد که تنها ترانه «کمعمق» از فیلم ستارهای متولد شده است و ترانه «همه ستارگان» از فیلم پلنگ سیاه اجازه پخش کامل روی آنتن را پیدا کردند. این یعنی ترانههای «جایی که چیزهای گمشده میروند» از فیلم مری پاپینز باز میگردد، ترانه «من پرواز خواهم کرد» از فیلم RGB و ترانه «وقتی یک گاوچران اسپر کفشش را با بال عوض میکند» از فیلم تصنیف باستر اسکراگز را میتوان به عنوان کاندیدهای دیگر یادآوری کرد. این تصمیم به شکل وحشیانهای اشتباه بود. کاهش تعداد آهنگها، احتمالا با هدف کوتاهکردن زمان مراسم انجام شده بود اما باطنی بسیار مریض داشت که نه به مذاق بینندگان خوش آمد و نه منتقدان.
31 ژانویه 2019 – آکادمی دوباره پا پس کشید
پس از کمی کشمکش که احتمالا فکر میکنید آکادمی از پیش انتظارش را داشته، آنها تصمیمشان را تغییر دادند و از هر پنج کاندید مراسم درخواست کردند که در آن حاضر شوند و به اجرای قطعات نامزدشده بپردازند. اما! یک شرط مهم و بامزه وجود داشت! آنطورکه ورایتی گزارش داده بود، قرار شده بود که هر پنج نامزد در زمان کوتاهی آهنگشان را اجرا کنند. در فرمتهای کوتاهشده 90 ثانیهای! در حالی که بهترین قسمت ترانه «کمعمق» تازه دو دقیقه پس از شروعش آغاز میشود، همه امید داشتند که این نود ثانیه از نود ثانیه ابتدایی آهنگ نباشد. مجله ددلاین همچنین گزارش داد که لیدی گاگا، که خودش یا نمایندگانش آکادمی را مجبور کرده بودند که تصمیمشان را عوض کنند و به هر پنج ترانه اجازه اجرا بدهند، گفته بود که اگر تغییری رخ ندهد و نتواند ترانه را به صورت کامل اجرا کند، در مراسم اجرا نخواهد کرد.
1 فوریه 2019 – بهترین بازیگران سال قبل نادیده گرفته میشوند
طبق سنت، جوایزی که به برترین بازیگران مراسم اسکار اهدا میشود، توسط برندگان سال قبل این جوایز به دست برندگان میرسد. این یعنی سم راکول، آلیسون جنی، فرنسس مکدورماند و گری اولدمن کسانی بودند که باید مجسمه جوایز اسکار 2019 را به برندگانشان اعطا میکردند. اما ددلاین در ابتدای ماه فوریه سال 2019 گزارش داد که آکادمی برنامه دارد این سنت را دور بیندازد تا ستارگان بزرگتر و محبوبتر و معروفتری را به روی سن ببرد تا جوایز را اهدا کنند. اگرچه این موضوع چندان به نظر بد نمیآمد، اما جنی در پستی اینستاگرامی که کمی بعد آن را حذف کرد، اعلام کرد که از این تصمیم و خبر قلبش شکسته شده است:
«به نظر میآید که آنها نمیخواهند امسال این رسم را گرامی بدارند. این موضوع قلبم را شکسته است.»
5 فوریه 2019 – رییس شبکه ABC، کری برک، به هرج و مرج اسکار اشاره کرد
برک در مصاحبهای که در تور خبری انجمن منتقدان تلویزیونی انجام داد گفت:
«آیا من در مورد اسکار نگرانم؟ ببینید، آمار تمامی مراسم اهدای جوایز تلویزیونی بسیار پایین آمده است. پس با چالشی روبهرو هستیم که سعی کنیم مراسم را به شکلی بسیار عقلانی نگه داریم و بتوانیم آن را به اندازه مناسب سرگرمکننده کنیم تا سرعت و زمان مراسم برای مخاطبان خوب باشد.»
از او پرسیده شد که آیا هرج و مرجی که مدام حول مراسم است، او را نگران کرده است یا خیر و برک جواب داد:
«آره نگرانم کرده است. اما دیگر نگرانم نمیکند. متوجه شدهام که عدم شفافیت حول موضوع مراسم اسکار، آن را به شدت بر سر زبانها انداخته و شایعات را بیشتر کرده است. این رمز و راز به شدت مورد توجه بوده است. مردم واقعا به این مراسم اهمیت میدهند.» او با این جملات سوالات را پیچاند و از جواب درست دادن طفره رفت.
6 فوریه 2019 – بازیگران برنده سال قبل جوایز را اهدا خواهند کرد
پس از آن فاجعهای که آلیسون جنی رقم زد، اسکار متوجه شد که باید با راکول، جنی، مکدورماند و اولدمن تماس بگیرد و همه این چهار برنده سال 2018 را به مراسم جدید برای اجرا دعوت کند. در ششم فوریه 2019، در توییتی آکادمی تایید کرد که این چهار نفر جوایز را به برندگان جدید اهدا خواهند کرد. اگر شمرده باشید، تا اینجا آکادمی سه بار از تصمیمش صرفنظر کرده است.
ددلاین در 20ام فوریه گزارش داد که جنی و اولدمن جایزه بهترین بازیگر مرد را با هم اعلام میکنند و راکول و مکدورماند جایزه بهترین بازیگر نقش زن را.
در خبر غیرمعمول دیگری که به اجرا و اهدای جوایز مربوط بود، آکادمی تنها چهار روز پیش از برگزاری مراسم اعلام کرد که هشت کاندید دریافت جوایز بهترین فیلم، جوایز خود را از افراد مختلفی دریافت خواهند کرد. سرآشپز، خوزه آندرس، دانا کاروی، کویین لطیفه، نماینده کنگره جان لوییس، دیگو لونا، تام مورلو، مایک مایرز، ترور نوآه، آماندلا استنبرگ، باربارا استریسند و سرنا ویلیامز جوایز را اجرا و اهدا میکردند.
12 فوریه 2019 – آکادمی اعلام کرد که اهدای جوایز چهار رشته روی آنتن زنده پخش نخواهد شد
شاید آخرین و مخربترین بحثی که در مورد مراسم اسکار 2019 به راه افتاد، این بود که آکادمی اعلام کرد در جهت کاهش زمان برنامه، اهدای جوایز به چهار بخش را در طول مراسم به صورت زنده پخش نخواهند کرد. این چهار رشته، اسکار بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین فیلم کوتاه لایواکشن و بهترین گریم و آرایش بودند. این اسکارها در طول زمانی که به تبلیغات تلویزیونی اختصاص داده شده بودند اهدا میشدند. اهدا نکردن جوایز روی آنتن زنده، حرکتی توهینآمیز بود که خشم همه در هالیوود را برانگیخت. فیلمسازانی مثل اسپایک لی، مارتین اسکورسیزی و فیلمبردار افسانهای راجر دیکینز در نامهای سرگشاده به آکادمی در سیزدهم فوریه به این تصمیم توپیدند. در این نامه نوشته شده بود:
«پایین آوردن سطح این بخشهای لازم در دنیای سینمایی، چیزی جز توهین به کسانی از ما نیست که زندگی و شوق و قریحه خود را وقف حرفه مورد نظرمان کردهایم.»
همچنین این بحثها در توییتر نیز ادامه پیدا کرد. آلفونسو کوارون، کارگردان فیلم رما، در توییتی نوشت:
«در تاریخ سینما، شاهکارهایی بدون صدا، بدون رنگ، بدون داستان، بدون بازیگران و البته بدون موسیقی وجود داشتند. اما هیچ فیلمی را نمییابید که بدون سینماتوگرافی یا تدوین وجود داشته باشد.»
15 فوریه – آکادمی یک بار دیگر از تصمیمش صرف نظر میکند
اگر پیش از این، چنین چیزی گفتم، من را ببخشید. اما پس از مجادلههای بسیار که آکادمی حتما آنها را پیشبینی میکرده (وگرنه با چه سازمان ضعیفی مواجه هستیم!)، این ارگان تصمیم گرفت که نظرش را در این باب تغییر دهد و اعلام کند که مراسم همانطور که همیشه بوده، اجرا خواهد شد. در بیانیهای که آکادمی منتشر کرد نوشته بود:
«آکادمی بازخورد اعضای خودش را شنیده است. تمام جوایز اسکار بدون هیچگونه ویرایشی در فرمت سنتی خود اهدا خواهند شد.»
حواشی فیلمهای منتخب مراسم اسکار 2019
اما جدا از حواشی و اتفاقاتی که سبب شده بود بحثهای زیادی پیرامون مراسم اسکار 2019 شکل بگیرد، فیلمهایی که جزو برندگان اسکار 2019 یا از نامزدهای اسکار 2019 بودند، در حاشیههایشان گوی سبقت را از یکدیگر ربوده بودند. نگاهی داریم به جنجالیترین حواشی این فیلمها.
بلکککلنزمن (2018) BlacKkKlansman
فیلم بلکککلنزمن که جایزه بهترین کارگردان اسکار 2019 را برای اسپایک لی به ارمغان آورد توسط تعداد زیادی از منتقدان فرهنگی و حتی سینمایی مورد نقد قرار گرفت. اسپایک لی که تا کنون پنج بار برای کسب جایزه اسکار نامزد شده بود، این اولین باری بود که میتوانست جایزه اسکار 2019 را برای بهترین فیلمنامه اقتباسی کسب کند. او در طول دوران حرفهایاش با فیلمهای مستقلی که همیشه میتوانید در موردشان بحث کنید شناخته شده است. بلکککلنزمن شاید موفقترین فیلم لی باشد که داستان یک مامور سیاهپوست افبیآی را روایت میکند که به دنبال گیر انداختن یک باند KKK است. او در این راه با همتایان سفیدپوستش همکاری میکند و همین موضوع سبب شده است که منتقدان پیشینه تاریخی فیلم را به خاطر تصویرگری این همکاری در دهه هفتاد سرزنش کنند. بوتس رایلی، کارگردان فیلم «ببخشید که شما رو آزار دادم» متنی دو صفحهای در توییترش منتشر کرد که قسمتی از آن را در زیر میتوانید بخوانید.
«این که اسپایک فیلمی را منتشر کند که همه چیز در آن با کنار قرار دادن پازلی باشد که در آن یک پلیس سیاهپوست با همتایانش همکاری کند و در جنگی که علیه نژادپرستی دارند با یکدیگر متحد باشند، اگر بخواهیم خیلی ملایم برخورد کنیم، ناامیدکنندهست.»
بوهمین راپسودی (2018) Bohemian Rhapsody
فیلم بوهمین راپسودی نیز بیحاشیه نبود. مدت زمان تهیه این فیلم حدود 10 سال طول کشید. در این بازه زمانی، ساشا بارون کوهن از ایفای نقش فردی مرکوری کنار کشید و برایان سینگر، کارگردان فیلم نیز در میانه فیلمبرداری اخراج شد. وقتی که فیلم در اواخر اکتبر 2018 بر روی پرده رفت، توسط منتقدان کوبیده شد اما تماشاگران آن را عاشقانه دوست داشتند. این به لطف نقشآفرینی درخشان رمی مالک به عنوان رهبر گروه کویین، فردی مرکوری است. تا ماه ژانویه، این فیلم چنان اعتباری کسب کرد که توانست جایزه بهترین فیلم مراسم گلدن گلوب را کسب کند. در آن زمان بود که خبرگزاری آتلانتیک لیستی بلندبالا از اتهامات آزار جنسی بر علیه سینگر را منتشر کرد.
در نهایت پس از نامزدی برای هفت جایزه بفتا، آکادمی بریتانیا بیانیهای صادر کرد که در آن نسبت به اعمال سینگر ابراز انزجار میکرد. وقتی که مالک برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد، در سخنرانیاش از کارگردان جایگزین، دکستر فلچر تشکر کرد و نامی از برایان سینگر نبرد.
سوگلی (2018) The Favourite
فیلم سوگلی که یورگس لانتیموس ساخت آن را بر عهده داشته است نیز حواشی زیادی پیرامون داستان تاریخیاش داشت. در این درام زندگینامهای که دوران ملکه آن را روایت میکند، اولیویا کولمن، ریچل وایس و اما استون نقشآفرینی کرده بودند. جایی که از فیلم نقد شد، وجهه تاریخی فیلم بود. طبق نظر تاریخدانان، فیلم بیش از آن که روی حقایق تاریخی تکیه کند، درگیر روایتی جذاب و امروزی از زندگی بالاترین مقام بریتانیا میشود که خود در بستر مرگ احساسی است.
اگر مشتاق دانستن اسامی سایر فیلمهای برنده اسکار 2019 هستید ما را همراهی کنید.
کتاب سبز (2018) Green Book
فیلم کتاب سبز توانست بهترین فیلم اسکار 2019 شود و طرفداران مخصوص خودش را به دست بیاورد. استیون اسپیلبرگ این فیلم را بهترین بادیکمدی پس از فیلم بوچ کسیدی و بچه ساندنس خواند. اما این فیلم همچنین به خاطر برخورد بسیار سادهاش با مقوله روابط نژادی، که توسط مردانی سفیدپوست نوشته و ساخته شده است، مسخره شد.
پیانیست سبک جز آمریکایی-آفریقایی، دکتر دان شرلی (با بازی ماهرشالا علی) در توری که در مناطقی از آمریکا برگزار میکند، در سال 1962، رابطه دوستیای را با راننده ایتالیایی-آمریکاییاش تونی واللونیا (با بازی ویگو مورتنسن) شکل میدهد که به هسته اصلی داستان تبدیل میشود.
فیلم با حواشی مختلفی درگیر بوده است. کارگردان فیلم به خاطر رفتار بیپروای جنسیاش و داستانی که در این باره تعریف کرده بود مجبور به عذرخواهی شد. نیک واللونیا که فرزند واقعی تونی است، نویسندهای است که به خاطر توییتهای اسلامهراسانهاش مورد انتقاد قرار گرفت و مورتنسن نیز به خاطر استفاده از کلمهای نژادپرستانه در جلسه پرسش و پاسخ در شهر لسآنجلس نقد شد.
پس از اکران فیلم نیز در کشور آمریکا، برادر دکتر شرلی، مائوریس و برادرزادهاش ادوین شرلی ادعا کردند که پیش از ساخت فیلم هیچکس با آنها تماسی نگرفته بوده و آنها در جریان ساخت و توسعه این فیلم نبودهاند. این دو نفر، فیلم را سمفونیای از دروغ نامیده بودند. به نقل از رسانه NPR، ماهرشالا علی با این خانواده تماس گرفته است و از آنها به این خاطر عذرخواهی کرده است.
رما (2018) Roma
اما فیلم رما، ساخته آلفونسو کوارون نیز از باد انتقادها و حواشی در امان نبود. به عنوان فیلمی که نتفلیکس پشت ساخت آن بوده و به صورت محدودی در بعضی سینماها اکران شده بود (درست مانند اتفاقی که برای فیلم مرد ایرلندی اسکورسیزی افتاد) بسیاری این فیلم را لایق حضور در مراسم اسکار نمیدانند و شان سینما را چیزی بیشتر از سرویسهای استریمینگ در نظر گرفتهاند. از این گذشته فیلم کاملا زبانی اسپانیایی و میکستک دارد اما هم در رشته بهترین فیلم و هم بهترین فیلم خارجی اسکار 2019 کاندید شد. اگر اینچنین است، پس چرا فیلمهای Shoplifters یا جنگ سرد پاولیکوسکی کاندید بهترین فیلم نشدند؟
همچنین رما به خاطر اکران محدودش نتوانست در جشنواره کن حضور پیدا کند. زیرا قانون این جشنواره چنان بود که فیلم در کشور فرانسه نیز اکران شود که این اتفاق قابل افتادن نبود. استیون اسپیلبرگ شاید یکی از بزرگترین منتقدان سینمای نتفلیکسی باشد. صحبتهای او را دوباره مرور میکنیم:
«وقتی که وارد فرمت تلویزیونی میشوی، دیگر یک فیلم تلویزیونی ساختهاید. مطمئنا اگر فیلم خوبی ساخته باشید، لیاقت دریافت یک جایزه امی را دارید. اما در مورد جایزه اسکار اینطور نیست. من باور ندارم که فیلمهایی که تنها در سینماهای محدود و دستچینشده در مدت کوتاه یک هفتهای اکران میشوند لیاقت حضور در مراسم اسکار را داشته باشند.»
معاون (2018) Vice
درست یک سال پس از انتشار فیلم تاریکترین لحظات و بازی درخشان گری اولدمن در نقش وینستون چرچیل، این بار با بازیگر میانسال دیگری طرف بودیم که با گریمی سنگین، باید نقش یک سیاستمدار پیر را بازی میکرد.
اگر بخواهیم که انصاف داشته باشیم، کریستین بیل در نقش معاون اول جورج دبلیو بوش، یعنی دیک چنی، بازی تاثیرگذاری داشته است. این بازیگر ولزی، پس از دریافت بهترین بازیگر گلدن گلوب به روی سن رفت و از «شیطان» به عنوان منبع الهامش برای کسب این جایزه تشکر کرد. این موضوع سبب خشم دختر دیک چنی، لیز در توییتر شد.
لیز چنی لینکی از گزارش مجله ایندیپندنت را از سال 2008 بازانتشار داد که در آن گزارش شده بود بیل به خاطر حمله به مادر و خواهرش، در یک اتاق هتل دستگیر شده بوده. چنی در توییتش نوشته بود: «احتمالا برای این کار هم شیطان منبع الهامش بوده است.» بیل پیش از آن که بدون هیچگونه اتهامی آزاد شود، توسط پلیس شهری لندن مورد مواخذه و بازجویی قرار گرفته بود.
اما این توییت با بازخورد بسیار منفیای از سمت مردم مواجه شد. بسیاری به نقش دیک چنی در به راه انداختن جنگ عراق اشاره کرده بودند. در حالی که بسیاری دیگر به نظرات ضد ازدواج همجنسگرایان خود لیز در دوران تصدیگریاش در سنا اشاره کرده بودند.
ستارهای متولد شده است (2018) A Star is Born
فیلم ستارهای متولد شده است، اولین تجربه کارگردانی بردلی کوپر است که در آن با لیدی گاگا، ستاره مشهور صحنه موسیقی همبازی شده است. تماشاگران بسیاری این فیلم را پسندیدند و تقریبا به اندازه فیلم سوگلی و رما ستایش شد.
ستارهای متولد شده است بازسازیای از فیلمی است که اولین بار در سال 1937 توسط ویلیام ولمن ساخته شده بود و فردریک مارچ و جنت گینور در آن نقشآفرینی میکردند. درست همانطور که بازسازی جدید فیلم در قرن بیست و یکم توانسته طرفداران جدیدی را برای خودش دست و پا کند، در سال 1954 و 1976 نیز بازسازیهای دیگری از فیلم انجام گرفته بود.
اما آخرین روایت از ستارهای متولد شده است، بازخوردهای متفاوتی به خاطر نحوه نمایش اعتیاد و بیماری روانی دریافت کرد. بسیاری در مورد این فیلم هشدار دادهاند که زیادهروی این فیلم در نمایش افسانه تراژدیک قدیمی در مورد مردی هنرمند که شیاطین درونش او را به سمت خودتخریبی میبرند، برای بینندگان تاثیرپذیر، ناراحتکننده و حتی خطرناک است.
کوپر نقش یک خواننده سبک کانتری الکلی به نام جکسون مین را ایفا میکند که در جایی از فیلم تصمیم میگیرد خودش را دار بزند و خودکشی کند. همین سبب شد در نیوزلند هشداری را پیش از نمایش فیلم اضافه کنند. زیرا سازمانهای دفاع از حقوق قربانیان گفته بودند که دو نوجوان که فیلم را تماشا کرده بودند بسیار ترغیب شده بودند که خودکشی کنند.
جمعبندی حواشی اسکار 2019
اسکار سال 2019 به هر حال با خوبیها و بدیهایش برگزار شد و برندگان مشخص شدند ولی چیزی که برای همه مبرهن است آن است که آکادمی باید بیشتر به برنامهریزی درست مراسم فکر کند و در این برنامهریزی با افرادی که واقعا سینمایی هستند و میدانند که چگونه میتوان این رویداد سینمایی را همانطور که باید برگزار کرد، مانند کارگردانان نامآشنا همکاری کنند. شاید بزرگان سینما بهترین برگزارکنندگان این جوایز باشند. آیا مراسم اسکار 2019 را تماشا کردهاید؟ نظر خود را درباره مراسم این سال با ما در میان بگذارید. به نظر شما اسکار به چه تغییری برای بهتر شدن نیاز دارد؟