مواجهه با یک عامل ترس برانگیز برای باری دیگر، کمی از ترسناک بودن آن میکاهد؛ اما محصول جدید کپکام برعکس این قاعده عمل میکند. بازی Resident Evil 2 یک بازسازی ساده با بهینهسازی محدود به گرافیک بازی نیست و کپکام (شرکت ناشر) به خوبی توانسته با وجود وفاداری به هسته اصلی نسخه عرضه شده برای پلیاستیشن وان، تجربه ترسناک از ماجراجوییهای «لیون» و «کلیر» را چه برای مخاطبان جدید و چه قدیمی فراهم کند. رزیدنت اویل 2 ترکیبی منحصر به فردی از اکشن و ترس است؛ که اجازه ماجراجویی در یک جو را با روند دو شخصیت مجزا فراهم میکند.
بازی Resident Evil 2 Remake
- کارگردان: Kazunori Kadoi و Yasuhiro Anpo
- ناشر: Capcom
- سبک: وحشت و بقا
- مدل گیمپلی: سوم شخص، تک نفره
- تاریخ انتشار: 25 ژانویه 2019
- پلتفرمها: PlayStation 4، Xbox One، PC
برای باری دیگر، قرار است کنترل دو شخصیت «لیون کندی» و «کلیر ردفیلد» را در جریان یک کلیشه سنتی (حمله زامبیها به شهر)، بهدست بگیرید. پس از نشر یک ویروس خطرناک، انبوهی از زامبیها و دیگر موجودات عجیب به سمت شهر «رکوون» حملهور میشوند و به همین سادگی! دو شخصیت اصلی داستان در خطرات نزدیک به هم و گاهی مشترک، قرار میگیرند. قرار نیست دو قهرمان داستان را به صورت الزامی در کنار یک دیگر همراهی کنیم. آن چه داستان بازی Resident Evil 2 2019 را جذاب کرده است، برخورد مشترک این دو شخصیت در نقاط مهیج است که در هر دو تجربه مجزا، دیده خواهد شد. لیون و کلیر هر دو در یک موقعیت و یک جریان اصلی قرار میگیرند؛ اما به دلیل خصوصیات منحصربهفرد هر شخصیت و عنصرهای جانبی و انحصاری برای هرکدام، به طور قطع پس از پایان کمپین یک شخصیت، خواهان قرارگیری مجدد در فضای از پیش تجربه شده با کنترل قهرمان دوم خواهید بود.
بررسی بازی Resident Evil 2 (نسخه بازسازی شده)
سنت رزیدنت اویل بر ایجاد یک تجربه محتاطانه برای مخاطب است. قرار نیست با اسلحههای خارقالعاده به جمعیت زامبیها هجوم ببریم. زامبیهای این مجموعه جانسختتر و باهوشتر از آن هستند که به سادگی از بین بروند. اساس تجربه این مجموعه بر فرار کردن از دشمنان در فضای رازآلود است؛ که چندگاهی شما را با پازلهای سرگرمکننده درگیر میکند.
بازی Resident Evil 2 Remake یک ترکیب هوشمندانه از تلاش برای نجات، مخفیکاری، ترس و اگر تمامی اینها جواب نداد، اکشن هیجانی است. بازی به خوبی توانسته با بازگشت به تجربه منحصر به فرد کپکام در دوران اوج خود، زمانی که بازیسازانی مانند کوجیما در آن فعالیت داشتند، نیازهای گیمرها در سال 2019 را در نظر بگیرد. دو چیز در این گیمپلی نوستالژیک را باید در نظر بگیرید: دوری حداکثری از زامبیها و مصرف حداقلی منابع در حالی که زامبیها به مرور بیشتر و خطرناکتر میشوند. روند داستان به مانند نوتهای موسیقایی استرسآوری است که لحظه به لحظه شدیدتر میشوند؛ به طوری که حتی در زمانی که بازی به شما فضایی برای آسایش میدهد، باز جرات پیشروی آسوده خاطر را نخواهید داشت.
با وجود آشنا بودن شاکله اصلی بازی برای افرادی که نسخه اورجینال آنها را پیشتر تجربه کردهاند؛ اما حتی مخاطبان قدیمی هم از تفاوتهای نسخه بازسازی شده بازی Resident Evil 2 برای کامپیوتر و دیگر پلتفرمها، شگفتزده خواهند شد. مکانها و عناصر جدیدی در کنار نمونههای بازسازی شده تعبیه شده تا تجربه مراحل بازی برای طرفداران پیشین به مانند مخاطبان جدید، جذاب و دست نخورده باشد.
با وجود خطی بودن داستان، محیط چند بخشی مراحل بازی به خوبی شما را درگیر جستجو در نقاط مختلف خود میکند. قرار نیست در یک مسیر ثابت پیش رفته و با عوامل ترسناک گاه و بیگاه رو به رو شوید. بازی به خوبی حس شک و پرسش را در شما ایجاد میکند و همواره این سوال را به همراه خواهید داشت که «آیا وارد شدن به این اتاق امن است یا خیر؟»
داستان بازی Resident Evil 2 ؛ تحریک کننده یا تاثیرگذار؟
در اولین نسخههای مجموعه رزیدنت اویل سعی بر آن بود که مخاطب در شرایط دراماتیک و حساس قرار گیرد. اما اکنون و در بازسازی میبینیم که فراز و فرودهای داستانی بیشتر جنبه تحریک کننده برای درگیری بیشتر با عناصر داستان را دارند. نسخه بازسازی شده بازی Resident Evil 2 به طرز بهتری قابلیت تحمیل جو وحشت و ناامیدی را دارد. کپکام با ایجاد تغییراتی در روند داستانی و جزییات شخصیتها، توانسته علاوه بر بهبود گرافیکی قابل تحسین، تاثیر محدودیتهای نسل پنجم بازیهای رایانهای در حذف کرده و محصولی درخور اواخر نسل هشتم را عرضه کند.
کافی است به واکنش دو شخصیت اصلی در زمانی که یک خطر در نزدیکی حس میشود، توجه کنید؛ میبینید که چگونه کلیر و لیون بسیار محتاطتر قدم میزنند. حتی شخصیتهای جانبی و جزییات گذرای داستان نیز مورد توجه سازندگان بوده و به خوبی شاهد تغییر در رفتار و برخورد آنها هستیم تا احساس همدردی و ارتباط بهتر با جزییات داستانی صورت گیرد.
روند داستانی بازی در دو کمپین مجزا یک برای شخصیت لیون و دیگری اختصاص یافته به شخصیت کلیر، در دسترس قرار گرفته است. به دلخواه میتوانید یکی از دو کمپین در دسترس را تجربه و پس از اتمام، وارد دیگری شوید، البته پس از اتمام کمپین اول، جریان داستان در کمپین دوم پس از جدا شدن کلیر و لیون از یک دیگر و نه از ابتدا، ادامه پیدا میکند. فضای بازی بسیار رازآلود و پرجزییات است و تجربه کمپین دوم به شما کمک خواهد کرد تا آن چه در کمپین اول از شما مخفی مانده را از دست ندهید. در نظر داشته باشید با وجود چند نقطه داستانی و محیط مشترک اما جریان این دو مستقل از یک دیگر است و تصمیمهای کاربر، تاثیری بر کمپین دیگر نمیگذارد.
با وجود فضای مشترک دو کمپین اما به دلیل صحنههای سینمایی انحصاری و چالشهای متفاوتی که در جلوی هر شخصیت قرار میگیرد، تجربه کمپین دوم، هرگز تکراری به نظر نخواهد رسید. به طور کل چهار بخش داستانی برای دو شخصیت وجود دارد که دو بخش ابتدایی برای هر کاراکتر به مدت 12 تا 15 ساعت، گیمپلی بدون فضای تکراری را به دنبال خواهد داشت به طوری که ساعتها صرف آشنا شدن با جزییات بازی خواهید کرد.
ترس با جزییات بیشتر؛ تریلر بازی Resident Evil 2
کنسولهای نسل پنجم از محدویتهای بسیاری رنج میبرند و کپکام در آن زمان نمیتوانست تجربه یکنواخت و دنبالهداری را ایجاد کند. نمای دوربین در نسخه اورجینال به شکل ثابت بود و جابهجایی به طور کامل در فضایی مجزا صورت میگرفت؛ به طوری که حس یکنواختی وجود نداشت. اما اکنون، شاهد دوربین هوشمندی هستیم که به خوبی میداند چگونه شخصیت تحت کنترل شما را دنبال کند.
جلوههای صوتی و جزییات بصری به مانند دوربین پشت سر کاراکتر، منعطف و هوشمند هستند. بدون قرار گرفتن در محیط بدون صدای خارجی و متمرکز بر صدا و موسیقی بازی، نخواهید توانست لذت عمیق این نسخه را تجربه کنید. با یکی از هوشمندانهترین افکتگذاریهای سال رو به رو هستیم به طوری که حتی اگر موجود عجیبی در صحنه حضور نداشته باشد، صداگذاری مخوف بازی، تپش قلب شما را سریع خواهد کرد، حال کافی است که ناگهان یک شی نه چندان قابل سازش وارد تصویر شود، آن وقت است که از تاثیر صداگذاری بر خود، مطلع خواهید شد. علاوه بر تاثیر موثر صدا بر ترسناک کردن تجربه بازی، جزییات هر منبع، شنیدنی است. گاهی میتوان دور یا نزدیک بودن یک خطر را از طریق صدای آن تشخیص داد.
شاید سازندگان از نسخه اصلی، تنها به عنوان یک نقشه ساخت استفاده کردهاند؛ چرا که تنها شاهد افزایش کیفیت بافتها و تعداد ضلعهای هر NPC نیستیم، رندرها، انیمیشنها، بافتها، عنصرهای حاضر در محیط و هر بخش قابل مشاهده دیگر از جمله رابط کاربری مدیریت منابع، به شکل دیگری بازسازی شدهاند. وقتی در حال شلیک از هفتتیر خود هستید یا با شاتگان به زامبیها حمله میکنید، کافی است به شعلههای برآمده از شلیک تفنگ و تاثیر گلوله بر بدن زامبیها توجه کنید، با انیمیشنهای یکسانی مواجه نخواهید شد، هر نشانهگیری نتیجه و نمای متفاوتی را به نمایش خواهد گذاشت. تنها کافی است به تریلر بازی Resident Evil 2 در هر دو نسخه توجه کنید تا تغییر انقلابی نسخه 2019 نسبت به نمونه اورجینال را درک کنید.
گیمپلی منعطف بر اساس رفتار گیمر
شلیک کردن، تنها راه مقابله با دشمنان نیست؛ چرا که گاهی شانس برد در رویارویی مستقیم را نخواهید داشت و بهتر است از روشهای زیرکانهتری مانند استفاده از مین کمک بگیرید. زمان، شاخص مهمی در موفقیت است و باید تا میتوانید زامبیها را از خود دور نگه دارید، به منفذهای ورود به محل حضور خود توجه کنید و سعی کنید با چوپ و ادوات حاضر، محلهای نفوذ را ببندید. برخی از این کارها تنها برای مدت محدودی به شما فرصت اضافی میدهند. اما در همین فرصت کوتاه میتوان راهحلهای جدیدی برای بقا و فرار از خطر را بیابید.
شاهد افزوده شدن چالشهای جدید به گیمپلی بازی RE2 هستیم. در حالی که دیگر بازی های سبک وحشت سعی میکنند تا شما را با موجودات زشت و ناخوشایند بترسانند، اما یک موجود نه چندان زشت و بدترکیب به نام Tyrant به بازی اضافه شده که نه مانند زامبیها احمق و نه مانند موجودات شیطانی با غدهها و زخمهای ناخوشایند است. اما وقتی این موجود غول پیکر وارد محل حضور شما شده و با هر قدم، زمین را به لرزه در میآورد، میفهمید که اکنون فرصت استفاده از اسلحه وجود ندارد و باید با زیرکی به دنبال محلی برای فرار از این موجود باشید. صرف جا به جایی از یک اتاق به اتاق دیگر برای رهایی از این موجود کافی نیست؛ بلکه باید به طور هوشمندانه، خود را از دید آن خارج کنید؛ بدون این که متوجه محل حضورتان شود. اما اگر یک زامبی دیگر در جلوی شما قرار گیرد، تمامی تلاشهای شما از بین خواهد رفت و باید به دنبال چارهای دیگر باشد.
در حالی که باید به زودی از زامبیها و دیگر موجودات خطرناک فرار کنید، ناگهان متوجه خواهید شد که راه دوری از محل خطر از طریق حل یک معما است و این بسیار دلهرهآور خواهد بود. در حالی که قصد پیدا کردن راهی برای مخفی شدن از دشمنان خود را دارید، ناگهان یک معمای پازل گونه در جلوی شما قرار میگیرد که به تمرکز بالایی برای حل آن نیاز است.
تمامی این موارد تنها زمانی موفق به ترساندن و سرگرم کردن شما خواهد شد که تجربه یکنواخت و رو به رشدی از ترس و دلهره را به همراه داشته باشید. اما متاسفانه، گاهی بازی Resident Evil 2 نمیتواند به طور یکنواخت و روان، گیمپلی مراحل خود را به حرکت درآورد. در حالی که گاهی از ورود Tyrant ترسزده هستید، میبینید که او همواره نمیتواند به طور یکنواخت، لجبازی خود در دنبال کردن شما را به نمایش بگذارد یا در مراحل ابتدایی ورود خود متوقف میشود. گاهی حماقت رفتار شخصیتهای دشمن، آزاردهنده است؛ اما این موضوع در کل بازی قابل مشاهده نیست.
ماندن و کسب امتیاز بیشتر یا فرار هر چه سریعتر؟
در حالی که بازی رزیدنت اویل سعی میکند شما را با دستهای خالی یا کم توان درمقابل دشمنان قرار دهد، اما بازی آن قدر هم بر این موضوع اصرار ندارد و علاوه بر منابعی که در محیط بازی یافت میشود، میتوانید از محتوای قابل کشف برای ارتقای قابلیتها و توان خود بهره ببرید. محتواهای قفل شده بسیاری وجود دارند که با کامل کردن چالشهای بازی در دسترس قرار خواهند گرفت. لباسهای شخصیتهای اصلی قابل تغییر هستند و با پایان هر کمپین به لباسهای جدید برای هر شخصیت، دسترسی خواهید داشت.
پس از اتمام کمپین هر شخصیت، دو مد گیمپلی جدید را برای تجربه در دسترس خواهید داشت. در هر دو مد اضافی، وارد یک نبرد با شرایط خاص خواهید شد. در یک مدل گیمپلی با نام Tufo میزان سختی بازی به بالاتری حد خود خواهد رسید. اگر از تجربه آهسته سبک بقا در گیم پلی اصلی بازی خسته شدهاید، مدهای هیجان انگیز و متفاوت بازی، میتوانند سرگرم کننده باشد.
کلام آخر درباره بازی Resident Evil 2
بازی Resident Evil 2 برای PS4 ، Xbox One و رایانههای شخصی عرضه شده است. نام بردن از این بازی به عنوان یک بازسازی، ناعادلانه است؛ چرا که نسخه 2019 بازی رزیدنت اویل 2 بسیار بیشتر از آن چه در 20 سال پیش عرضه شده با گرافیک، گیمپلی و داستان با جزییات بیشتر توسعه داده شده است. سازندگان به خوبی توانستهاند با هوشمند ساختن روند داستانی و واکنشهای محیطی، به خوبی جو ترس و بقا را به مخاطب القا کنند به طوری که تمامی شاخصهای موردنیاز برای یک بازی سبک وحشت پازلگونه در سال 2019 میلادی را میتوان در این بازی یافت. پس از نقدهای فراوان به نسخههای اخیر مجموعه رزیدنت اویل، کپکام با بازسازی یکی از بهیادماندنیترین عنوانهای سبک وحشت، به نوعی محبوبیت این سری را با موفقیت بازگرداند. با وجود بازسازی بودن نسخه 2019 رزیدنت اویل 2 اما این بازی از جانبهایی یک تجربه جدید و متفاوت است که میتواند نقشه راهی برای نسخههای آتی این مجموعه باشد.
نکات مثبت بازی Resident Evil 2
- ویژگیهای بصری با القای موفق جو ترس و وحشت
- گیمپلی توانا در ایجاد تجربه دلهرهآور وحشت و بقا
- داستان توسعه یافته در مقایسه با نسخه اورجینال با محتوای انحصاری
- مجموعه نکات مخفی فراوان، رازآلود و سرگرمکننده برای کاوش کردن
- جو تاثیرگذار با گرافیک، صداگذاری و داستان پر از جزییات
- وجود مراحل اضافی چالشبرانگیز برای تجربه در کنار مراحل اصلی
نکات منفی بازی Resident Evil 2
- نبود پیوستگی و پایداری در برخی مراحل
منبع: GameSpot