خانه سبک زندگیسفر و گردشگری جاهای دیدنی ایران که حتما باید دیده باشید [راهنمای جامع سفر به کل ایران]

جاهای دیدنی ایران که حتما باید دیده باشید [راهنمای جامع سفر به کل ایران]

توسط فانیبو
25218 بازدید
جاهای دیدنی ایران که حتما باید دیده باشید [راهنمای جامع سفر به کل ایران]

کشور ما ایران، کشوری پهناور در خاورمیانه است و از لحاظ جمعیت و مساحت در رتبه هجدهم و هفدهم جهان قرار دارد. 24 اثر ثبت شده در یونسکو، کشور ما را در رتبه دهم از غنی‌ترین کشورها با گنجینه‌های طبیعی و تاریخی جهان قرار می‌دهند. هم‌چنین هزاران اثر باستانی، تاریخی و طبیعی دیگر از جاهای دیدنی ایران و میزبان گردشگران داخلی و خارجی هستند.

سرزمین پهناور ما، یکی از معدود کشورهایی است که دریا، کوه، جنگل، بیابان و… را با هم دارد. این کشور چهارفصل با تاریخی غنی و کم‌نظیر، یکی از پیشگامان تمدن بشری در دوران باستان نیز بوده است؛ از پرسپولیس و تخت جمشید گرفته تا مساجد دیدنی و تاریخی، همگی گواه تاریخ غنی هستند. برخی از اماکن تفریحی کشور نیز سازه‌هایی معاصر و مدرن‌اند و طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌اند؛ مانند برج میلاد، ایران مال و… .

ایران جاهای دیدنی زیادی دارد که حتی شمارش آن‌ها هم راحت نیست! اما در این یادداشت تعدادی از دیدنی‌ترین‌ها را برای معرفی به شما در نظر گرفته‌ایم. می‌توانید در قست نظرات جاهای دیدنی مورد علاقه خود را که ممکن است به آن‌ها اشاره نشده باشد، یادداشت کنید.

 

جاهای دیدنی تهران

تهران از دوران قاجار تاکنون پایتخت و قطب اقتصادی و سیاسی کشور است. جاهای دیدنی ایران در تهران سبک و سیاق خاص خود را دارند و معمولاً از دوران قاجار و پهلوی به بعد، به جاذبه‌های توریستی تبدیل شده‌اند. تعدادی از کاخ‌ها، چندین جاذبه طبیعی و مراکز تفریحی و هم‌چنین چندین سازه مدرن که جلوه شهر را زیباتر و پیشرفته‌تر کرده‌اند، از مکان‌های توریستی شهر هستند. سازه‌های مدرنی مانند پل طبیعت، باغ کتاب، ایران مال، برج میلاد و… اکنون به جاهای دیدنی تهران برای گردشگران تبدیل شده‌اند. در این بخش به معرفی تعدادی از این جاذبه‌ها می‌پردازیم:

 

پاساژ ایران مال

ایران مال

ایران مال بزرگ‌ترین پروژه تفریحی – فرهنگی کشور است که هنوز قسمت‌هایی از آن در حال ساخت است. ایران مال یکی از 5 مرکز خرید بسیار بزرگ جهان محسوب می‌شود. این مرکز خرید در منطقه 22 تهران و در غربی‌ترین نقطه شهر، پس از بام‌لند و چیتگر قرار دارد.

این مجموعه علاوه بر فروشگاه‌ها، سینما، فودکورت، شهربازی و چیزهای دیگری که در پاساژهای مدرن و جدید می‌بینید، قسمت‌های دیگری نیز دارد که مشابه آن در هیچ‌کجای ایران پیدا نمی‌شود و به همین دلیل در لیست جاهای دیدنی ایران قرار می‌گیرد.

برای مثال کتابخانه جندی شاپور که ممکن است در فضای مجازی عکس‌های آن را دیده باشید؛ این کتابخانه باعظمت با طراحی زیبا، با الهام از کتابخانه آکسفورد انگلستان طراحی شده است و بسیاری از بازدیدکنندگان معتقدند که آن مدرسه هاگوارتز هری پاتر را تداعی می‌کند.

هم‌چنین در این مجموعه دو باغ ایرانی با نام ماهان و دیدار وجود دارند که گل و گیاهان کم‌یابی در آن‌ها پرورش داده می‌شود. برای مثال باغ دیدار برای درختان پالم (نخل) کالیفورنیایی که در دو سمتش قرار دارند، شهرت یافته است.

یک هتل لوکس، یک مرکز ورزشی عظیم و مجهز، نمایشگاه ماشین، یک بازارچه سنتی با سراهای متفاوت، تالار آیینه، آبنمایش و… از سایر قسمت‌های این مجموعه هستند.

 

دربند

دربند

دربند نام یکی از محله‌های قدیمی تهران و یکی از جاهای دیدنی ایران است که به‌خاطر قرارگیری در دامنه کوه، آب‌وهوایی مطبوع و دل‌چسب دارد. ساختار این محله خاص است و برای گردشگران ایرانی و حتی خارجی، طوری طراحی شده است که حسی نوستالژیک به همراه خود داشته باشد. این محله در نزدیکی باغ سعدآباد و هم‌چنین محله تجریش قرار دارد، بنابراین هنگام بازدید از دربند می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که آن‌ها را نیز ببینید.

این محله نه تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران، بلکه یکی از جاذبه‌های ملی کشور نیز محسوب می‌شود. برای رسیدن به این محله باید از تجریش سوار تاکسی‌های دربند شوید. این محله از زمان ناصرالدین شاه قاجار به ییلاق مورد علاقه سلطنتی تبدیل شد و پس از آن کم‌کم آباد شد. رستوران‌گردی در دربند رونق خاصی دارد که هنگام پیاده‌روی در این محله با آن مواجه می‌شوید و از تجربه آن لذت خواهید برد.

 

جاهای دیدنی اصفهان

اصفهان یکی از شهرهایی است که بیشترین جاهای دیدنی ایران را در خود جای داده است. این شهر با تاریخی غنی، آثار تاریخی و باستانی متنوع، رستوران‌های فوق‌العاده و… یکی از شهرهایی است که باید حتماً پیش از سفرهای خارجی به آن سر بزنید. جاهای دیدنی اصفهان بسیار متنوع است و از مسجد تا کلیسا، از کوه تا پل تاریخی، همه چیز را در برمی‌گیرد.

 

کوه صفه

کوه صفه

کوه صُفِه اصفهان آب‌وهوای خنک و دل‌پذیری دارد و برای استراحت و پیک‌نیک، پاتوق جمع‌های دوستانه و خانوادگی مکان مناسبی است. در قسمتی از این کوه بقایای یک قلعه متعلق به دوران ساسانی قرار دارد. امکانات فراوانی برای تفریح مانند آبشار مصنوعی، تله‌کابین، غار، باغ‌وحش، رستوران، کافه و… نیز در این کوه وجود دارند.

 

سی و سه پل

سی و سه پل

پل الله‌وردی خان که همه آن را با نام سی و سه پل می‌شناسند، یکی از جاهای دیدنی ایران و یکی از امضاهای شهر اصفهان است. این پل با طولی تقریباً 300 متر، عرضی 14 متر و 33 دهانه که شب‌ها با نورپردازی زیبایی روشن می‌شوند، روی زاینده‌رود قرار گرفته است. تاریخ ساخت آن به دوران صفوی بازمی‌گردد و برای مردم اصفهان و گردشگران مکانی دیدنی و نوستالژیک است. سی و سه پل چهارباغ عباسی را به باغ بالا وصل می‌کند و از نظر گردشگری برای شهر اهمیت بالایی دارد.

 

جاهای دیدنی شیراز

شیراز یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران است و گردشگران عقیده دارند جاهای دیدنی شیراز در سطح دنیا نظیر ندارد. شما در این شهر می‌توانید آثار باستانی، اماکن تاریخی و مذهبی، بازارهای رنگارنگ، رستوران‌های متنوع و خوشمزه و در کل هرآن‌چه را که از یک سفر به‌یادماندنی می‌خواهید، پیدا کنید.

 

حافظیه

حافظیه

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، حافظیه مقبره حافظ، شاعر مشهور ایرانی است. اشعار حافظ نزد ایرانیان اهمیت خاصی دارند و در بیشتر خانه‌ها حداقل یک دیوان حافظ وجود دارد. مقبره او نیز به اندازه دیوان شعرش برای مردم اهمیت دارد و کسانی که به شیراز می‌روند حتماً سری هم به حافظیه می‌زنند.

 

تخت جمشید

تخت جمشید

تخت جمشید یا پرسپولیس نام یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی ایران در استان فارس است که حدود یک ساعت با شیراز فاصله دارد. پرسپولیس در ایران باستان یک شهر مدرن و پایتخت هخامنشیان بوده است. بنای تخت جمشید کاخی است که به فرمان داریوش بزرگ ساخته شده و به مدت 200 سال به خوبی از آن استفاده می‌شد. اوج رونق این شهر، 518 سال قبل از میلاد مسیح بوده است.

این منطقه دارای تعداد زیادی از آثار باستانی بسیار ارزشمند ایرانی از جمله سنگ‌نبشته‌ها، ستون‌ها، کتیبه‌ها و… است. متأسفانه 330 سال پیش از میلاد مسیح در جریان حمله اسکندر مقدونی به ایران، قسمت اعظم تخت جمشید نیز در آتش سوخت و چیزی که باقی‌مانده، بقایای ارزشمند این شهر است.

 

جاهای دیدنی کیش

جزیره کیش یکی از مدرن‌ترین و جالب‌ترین جاهای دیدنی ایران است. این جزیره در خلیج فارس واقع شده و منطقه آزاد تجاری است. بنابراین اولین تفاوتی که بین کیش و شهرهای دیگر مشاهده می‌کنید، ماشین‌های لوکس، فروشگاه‌های متعدد با اجناس مرغوب و قیمت‌هایی بهتر از کلان‌شهرهای دیگر هستند.

بیشترین جاهای دیدنی کیش مراکز خرید آن هستند، اما جاذبه‌های مدرن دیگری مانند دولفیناریوم، نمایشگاه خزندگان، آکواریوم، باغ پرندگان، باغ راه ایرانی و… در سال‌های اخیر در این جزیره ساخته شده‌‌اند و توریست‌ها را به خود جذب می‌کنند.

 

سافاری کیش

سافاری کیش

یکی از جاذبه‌های اصلی مناطق گرمسیری، بیابان‌های آن است. تور سافاری کیش و ویراژ روی تپه‌‌های شنی با لندکروز تجربه هیجان‌انگیزی را در اختیارتان قرار می‌دهد و یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی ایران است. به این علت که هرجایی نمی‌توانید این تجربه را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را در کیش امتحان کنید. امکانات بلوار سافاری کیش به آفرود ختم نمی‌شود و در این مجموعه می‌توانید شترسواری، پینت‌بال، کارتینگ و… را نیز تجربه کنید.

 

کشتی تفریحی

کشتی تفریحی

از آن‌جایی که کیش یک جزیره است، می‌توان حدس زد قایق‌سواری و کشتی‌سواری در حوالی آن رونق خاصی داشته باشد. علاوه بر قایق‌سواری که آن را در اکثر ساعات شبانه‌روز می‌توانید انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم شب‌ها به اسکله تفریحی بروید و کشتی تفریحی را تجربه کنید. این کشتی معمولاً از ساعت 9 شب از اسکله حرکت می‌کند و ساعت 1 نیمه‌شب به جزیره بازمی‌گردد. در این زمان در کشتی مراسم پذیرایی شام، موسیقی زنده و… برقرار است. کشتی یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی کیش است.

 

جاهای دیدنی اردبیل

اردبیل یکی از استان‌های شمال غربی کشور است و به‌علت قرارگیری در ارتفاعات از آب‌وهوای خنکی برخوردار است و یکی از جاهای دیدنی ایران در تابستان است. این استان سرزمین دریاچه‌های خنک، گردنه حیران و دشت‌های سرسبز است. جاهای دیدنی اردبیل قدمت چندهزارساله دارند و سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند. تعدادی از جاهای دیدنی اردبیل عبارتند از:

 

گورستان تاریخی اردبیل

گورستان تاریخی اردبیل

این گورستان در منطقه‌ای باستانی به نام یری قرار دارد و یکی از عجایب این استان است. این منطقه در نزدیکی مشکین‌شهر قرار دارد. تپه‌ای به نام قوشا تپه با بقایای آثار باستانی متعلق به تمدن 9 هزارساله بشر و هم‌چنین قبرها، دژ نظامی و معبدی با قدمتی 3500 ساله در این ناحیه وجود دارند.

 

دشت مغان

دشت مغان

دشت مغان جلگه‌ای زیبا و دیدنی در قسمت شمالی استان اردبیل، در کنار رود ارس و دریای خزر است. قسمت عمده‌ای از این دشت در کشور آذربایجان و قسمتی از آن در کشور ما قرار دارد. این جلگه زیبایی یک‌دست، کم‌نظیر و با ارزشی برای تماشا دارد.

 

جاهای دیدنی یزد

یزد شهری کویری، باستانی، زیبا و دل‌نشین است. جاهای دیدنی یزد شما را به سفری در قلب تاریخ می‌برند. هنر باستانی، معماری اسلامی و تاریخ غنی این شهر آن را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ایران تبدیل کرده‌اند. در این بخش تعدادی از جاهای دیدنی یزد را مشاهده می‌کنید:

 

آتشکده ورهرام

آتشکده ورهرام

این آتشکده به‌خاطر آتشی که 1500 سال در آن روشن است، شهرت دارد. این مکان عبادتگاهی مقدس برای هم‌وطنان زرتشتی و یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد است. شما در این عمارت می‌توانید ویژگی‌ها و فرم معماری زرتشتی را مشاهده کنید. حوض ساده‌ای رو‌به‌روی عمارتی که با چند پله به در ورودی آن می‌رسید، قرار دارد. عمارت سنگی سفید در مقابل خود چهار ستون و بر سر در خود نشان فروهر دارد. همه‌چیز در این آتشکده در نهایت سادگی و وقار ساخته شده است.

 

بازار و حمام خان

بازار و حمام خان

با وجود این‌که این استان پر از آثار باستانی متعلق به هزاران سال پیش است، آثاری تاریخی جدیدتری مثلاً متعلق به دوره قاجار هم در آن قرار دارند. بازار و حمام تاریخی خان نیز در همین دسته و جزو جاهای دیدنی ایران هستند. این حمام اکنون به شکل یک رستوران سنتی درآمده است. در زمان قاجار، اعیان و اشراف اجازه استفاده از این حمام را داشتند.

 

جاهای دیدنی تبریز

تبریز شهری بزرگ، سرسبز و خوش آب‌وهوا در شمال غربی کشور است و آثار تاریخی، شیرینی و غذاهای متنوع، جنگل و دشت‌های فراوان دارد. این شهر مرکز آذربایجان شرقی است و توصیه می‌کنیم حداقل یک‌بار به این شهر سفر کنید. این شهر از تمیزترین شهرهای کشور است و آلودگی آن اصلاً با کلان‌شهرهای دیگر قابل مقایسه نیست. برخی از جاهای دیدنی تبریز عبارتند از:

 

 موزه قاجار

 موزه قاجار

بنای این موزه، قبلاً خانه یکی از افراد مهم در دربار ناصرالدین شاه به نام امیرنظام گروسی بوده است. از پول و سکه‌های قجری گرفته تا ظرف و ظروف، چیزهای زیادی را درباره تاریخ و فرهنگ این دوره تاریخی می‌توانید در موزه مشاهده کنید.

 

ائل گلی

ائل گلی

این باغ بزرگ، سرسبز و کم‌نظیر شاید یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی ایران تبریز باشد. در زمان آق‌قویونلوها این باغ به همراه کاخی که در میان دریاچه آن قرار گرفته است، متعلق به خاندان سلطنتی بوده است. سال‌ها بعد این باغ به محلی برای گردشگری مردم تبدیل می‌شود. تنوع درختان، گل‌ها و طراحی زیبای باغ، در ذهن هر گردشگری نقش می‌بندد.

 

جاهای دیدنی قشم

قشم جزیره‌ای متعلق به استان هرمزگان و در نزدیکی جزیره کیش است. طبیعت این جزیره اعجاب‌انگیز و کم‌نظیر است. بیشتر جاهای دیدنی قشم شگفتی‌های طبیعی و باستانی آن هستند و برخلاف کیش، بورس خرید و تجارت نیست.

 

دره ستارگان

دره ستارگان

روستای برکه خلف قشم، محل قرارگیری یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایران به نام دره ستارگان است. در این دره کوه‌های رسوبی، دالان‌ها و حفره‌های متعددی وجود دارند که هنگام گذر از آن‌ها آسمان آبی را کم و بیش بالای سر خود می‌بینید. ترکیب منظره‌ای که در آن قدم برمی‌دارید و آسمان بالای سرتان، فضای وهم‌آلود و خاصی را ایجاد می‌کند.

 

جنگل‌های حرا

جنگل‌های حرا

جنگل‌های حرا یکی از عجایب جزیره قشم و ایران هستند. این اثر طبیعی کم‌یاب عمری حدوداً 40 میلیون ساله دارد و ماهیت آن به‌گونه‌ای است که با بالا آمدن آب، جنگل محو می‌شود و به زیر آب می‌رود. هنگامی که پایین می‌رود جنگل زیبایی پدیدار می‌شود. با هر بار پایین آمدن حدوداً 6 تا 7 ساعت می‌توان جنگل‌ها را دید و از قایق‌سواری در میان دالان‌های تشکیل شده از درختان، لذت برد.

 

جاهای دیدنی مشهد

مشهد یکی از کلان‌شهرهای ایران است که به‌علت وجود مقبره امام رضا (ع) در آن، به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شده است. مشهد از نظر مساحت و جمعیت دومین شهر بزرگ پس از تهران است. بنابراین می‌توان گفت رستوران‌های این شهر در رده‌های بسیار خوبی قرار دارند. این شهر در زمان افشاریان پایتخت کشور بوده است و بسیاری از آثار تاریخی آن متعلق به این دوره و هم‌چنین دوره صفویه هستند. برخی از جاهای دیدنی مشهد عبارتند از:

 

بازار رضا

بازار رضا

بازار هر شهری یکی از جاذبه‌های گردشگری آن شهر است و مسلماً بازار رضا نیز یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی ایران مشهد است. در این بازار نوستالژیک و تو در تو می‌توانید انواع اجناس مورد نیاز و مایحتاج خود را به‌همراه سوغاتی‌هایی چون زرشک و زعفران با قیمتی پایین‌تر از مراکز خرید لوکس تهیه کنید.

 

گنبد هارون

گنبد هارون

هارونیه یا گنبد هارون قدیمی‌ترین بنای برجای مانده در توس از توابع مشهد است. هارونیه اکنون محل مقبره امام محمد غزالی است اما در قرن هشتم هجری یک خانقاه بوده است. این بنا که نمونه‌ای زیبا و کامل از معماری اسلامی دوره صفوی است، یک بنا با 100 حجره، 4 ایوان و در دو طبقه است.

 

جاهای دیدنی همدان

همدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در غرب کشور است که به‌علت قرارگیری در ارتفاعات، کوهستانی و خنک است. همدان پایتخت اولین تمدن ایران یعنی مادها بوده است و از نظر تاریخی و هم‌چنین آثار طبیعی، اهمیت به‌سزایی برای کشور دارد و تعداد جاهای دیدنی ایران در آن قابل توجه است. در این شهر آثاری از دوران مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، سلجوقیان، آل بویه و… پیدا شده است. دو تا از مشهورترین جاهای دیدنی همدان عبارتند از:

 

غار علی‌صدر

غار علی‌صدر

قدمت غار علیصدر به دوران ژوراسیک زمین‌شناسی یعنی حدود 190 میلیون سال قبل بازمی‌گردد. این غار 11 کیلومتر طول دارد و با رودی که در غار جاری است، می‌توان این مسیر 11 کیلومتری را قایق‌رانی کرد و این طولانی‌ترین مسیر قایق‌رانی درون غار در کل جهان است. دالان‌های پیچ‌درپیچ غار علی صدر بر شگفتی آن افزوده‌اند. این غار از اصلی‌ترین جاهای دیدنی همدان و گنجینه‌ای ملی است.

 

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه

گنج‌نامه نام سنگ‌نوشته‌هایی از زمان پادشاهی داریوش و خشایار هخامنشی است که بر صخره‌های الوند حک شده‌اند. این صخره‌ها در 5 کیلومتر خارج از شهر همدان قرار دارند و یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی ایران هستند. 3 ستون 20 سطری از این نوشته‌ها وجود دارد. زبان این نوشتارها به عیلامی، بابلی نو و پارسی باستان یا همان میخی است. در نزدیکی این کتیبه‌ها، آبشار گنج‌نامه نیز وجود دارد که آن هم بر جاذبه‌های منطقه افزوده است.

 

جاهای دیدنی زنجان

زنجان یکی از شهرهای غربی کشور است و آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی متعددی دارد. شاید جاهای دیدنی زنجان به اندازه بسیاری از شهرهای دیگر شناخته شده نباشند، بنابراین در این بخش تعدادی از جاذبه‌های ارزشمند این شهر را معرفی می‌کنیم:

 

بازار سنتی زنجان

بازار سنتی زنجان

با وجود این‌که تقریباً همه شهرهای ایران یک بازار سنتی و محلی خاص خود را دارند، اما بازار سنتی زنجان کمی خاص‌تر است. این بازار عنوان طویل‌ترین بازار سرپوشیده کشور را از آن خود کرده است. این بازار 56 ورودی اصلی و فرعی دارد، در مرکز شهر قرار دارد و تقریباً مهم‌ترین نقطه شهر محسوب می‌شود. این بازار علاوه بر توریستی بودن، قلب اقتصادی شهر هم است. اگر خواستید در این شهر خرید کنید، به بازار سنتی شهر بروید تا هم همه‌چیز را با قیمت بهتری بخرید و هم از یکی از جاهای دیدنی ایران بازدید فرمایید.

 

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه

این گنبد زیبا نشانی از دوران شکوفایی معماری اسلامی و ظرافت و زیبایی طراحی بنا در این دوران است. این گنبد در قرن هشتم هجری ساخته شده است و یکی از شاهکارهای معماری اسلامی در دوره ایلخانیان است. رنگ غالب لاجوردی و فیروزه‌ای کاشی‌ها، گنبد و معرق‌های مسجد، آن را خاص و از همتایانش متمایز کرده‌اند.

 

جاهای دیدنی کردستان

کردستان یکی از سرسبزترین و خوش‌ آب‌وهواترین استان‌های غربی کشور است. جاهای دیدنی کردستان ایران به طبیعت زیبای آن محدود نمی‌شود و انواع جاذبه‌های توریستی باستانی و تاریخی متنوع میزبان گردشگران هستند. مرکز استان کردستان شهر سنندج است. در ادامه برخی از جاهای دیدنی کردستان را معرفی می‌کنیم:

 

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کردستان دریاچه زریوار است. زریوار در نزدیکی شهر مریوان قرار دارد. پیک‌نیک در کنار دریاچه یکی از فعالیت‌های مورد علاقه گردشگران است. در چنین پیک‌نیکی می‌توانید از دنیای شلوغ و ماشینی شهر دور شوید و اندکی بیاسایید.

 

دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق

یکی از جاهای دیدنی ایران برای مسافرت در کردستان سد قشلاق و دریاچه آن است. این دریاچه کمی خارج از سنندج واقع شده است و برای پیک‌نیک در یک روز تعطیل انتخابی فوق‌العاده است. در حوالی این دریاچه علاوه بر فضای سرسبز، مهمان‌سرا، آلاچیق، رستوران و… نیز وجود دارد. هم‌چنین می‌توانید با کرایه قایق به داخل دریاچه بروید و از مناظر طبیعی لذت ببرید. در نزدیکی سد قشلاق پلی تاریخی به نام پل قشلاق نیز وجود دارد. این پل یادگار دوران صفوی است و از برخی جهات با سی‌وسه پل اصفهان مقایسه می‌شود.

 

جاهای دیدنی لرستان

لرستان نیز جزو آن دسته از استان‌های کشور است که طبیعت زیبا و بکر آن گردشگران را فرامی‌خواند و جلوه‌های طبیعی فراوانی از جاهای دیدنی لرستان ایران را درون خود جای داده است. طبیعت‌گردان لرستان را بیشتر به‌خاطر آبشارهای کم‌نظیرش می‌شناسند. در این بخش یکی از جاذبه‌های تاریخی و یکی از جاذبه‌های طبیعی این استان را معرفی می‌کنیم:

 

قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک‌الافلاک یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران برجای‌مانده از دوران ساسانیان است. این قلعه از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد است. این قلعه کاربرد نظامی داشته و به همین دلیل روی ارتفاعات بناشده است. از بالای این قلعه می‌توان شهر خرم‌آباد، رودخانه و تمامی محیط اطراف را دید و چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد. اکنون موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی خرم‌آباد نیز درون همین قلعه قرار دارند و با بازدید از آن، یک تیر و چند نشان خواهید زد!

 

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید در شهر الیگودرز قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی استان لرستان است. این آبشار با شهر الیگودرز فاصله 50 کیلومتری دارد و برای پیک‌نیک مناسب است. این آبشار 70 متر ارتفاع دارد و به‌علت شفافیت و سپیدی آن، آب سفید نام گرفته است. اطراف این آبشار نیز سرسبز و خوش آب‌وهوا است.

 

جاهای دیدنی ارومیه

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی، شهری خوش آب‌وهوا و بسیار دیدنی است. قدمت ساخت این شهر به 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد و تعدادی از جاهای دیدنی ایران در این شهر و حوالی آن قرار دارند. علاوه بر بازار و موزه شهر که در تمامی شهرها از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند، تعداد دیگری از جاهای دیدنی ارومیه عبارتند از:

 

پارک جنگلی شیخ تپه

پارک جنگلی شیخ تپه

تاریخ به وجود آمدن این پارک جنگلی به پیش از زرتشت و دوران مادها برمی‌گردد. این پارک جنگلی اکنون یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهر و استراحت‌گاه بی‌نظیری برای آخرهفته‌ها و اوقات فراغت است.

 

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

متأسفانه همان‌طور که حتماً می‌دانید، این دریاچه در سال‌های اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شده است، ولی هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شور جهان محسوب می‌شود. این دریاچه نه تنها یکی از جاذبه های توریستی ارومیه محسوب می‌شود، بلکه از نظر طبیعی نیز برای اکوسیستم منطقه اهمیت زیادی دارد.

 

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

این دریاچه یکی از مناسب‌ترین جاهای دیدنی ایران در تابستان محسوب می‌شود که کم‌تر به آن توجه شده است و به‌جز طبیعت‌گردان حرفه‌ای، بسیاری از گردشگران از آن اطلاعاتی ندارند. این دریاچه کوچک ولی رویایی و چشم‌نواز، در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار دارد.

 

جاهای دیدنی قم

قم یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور ولی در عین حال یکی از قطب‌های مذهبی ایران است. بیشتر جاهای دیدنی قم مانند حرم حضرت معصومه (س) و بسیاری از مساجد، مذهبی‌اند. با این‌حال جاذبه‌های متنوعی نیز در این استان وجود دارد. برخی از جاهای دیدنی قم عبارتند از:

 

خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا

این خانه تاریخی در روستای کهک از توابع قم قرار دارد. ملاصدرا یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان و فلاسفه پس از اسلام بود که به مدت 15 سال در این خانه زندگی کرد و به دلیل ارزش تاریخی، یکی از جاهای دیدنی ایران محسوب می‌شود. این خانه مانند سازه‌های مسکونی دیگر زمان صفوی، با گل، گچ، خشت خام و چوب ساخته شده بوده و بارها مرمت شده است.

 

روستای وشنوه

روستای وشنوه

قم استانی کویری و گرم است، اگر بدانید که در این استان ییلاقی باصفا و خوش آب‌وهوا برای پیک‌نیک و تفریح وجود دارد، تعجب خواهید کرد. این روستا در 66 کیلومتری شهر قم قرار داد و یکی از نکات جالب درباره وشنوه این است که قدمت آن به 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. در نزدیکی این روستا غاری باستانی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن هم بازدید نمایید.

 

جاهای دیدنی سمنان

استان سمنان در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته و یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور از نظرطبیعی و آب‌وهوا است. شما در این استان هم می‌توانید دشت‌های سرسبز را ببینید و هم بیابان و کویر. جاهای دیدنی سمنان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی را هم شامل می‌شود. چندتا از جاهای دیدنی سمنان عبارتند از:

 

چشمه علی دامغان

چشمه علی دامغان

چشمه علی نام مجموعه‌ای از 50 چشمه و محیط اطراف آن در شمال شهر دامغان استان سمنان است. این منطقه به‌خاطر تابستان خوش آب‌وهوایی که دارد، به یکی از جاهای دیدنی ایران در تابستان تبدیل شده است. این چشمه‌ها نه تنها چشم‌اندازی زیبا و تفرج‌گاهی دل‌پذیر را برای هم‌وطنان فراهم می‌کنند، بلکه آب شهر دامغان و دشت مغان را نیز تأمین می‌کنند.

 

برج چهل دختران

برج چهل دختران

قدمت این برج به زمان حکومت سلجوقیان می‌رسد و داستان‌های زیادی درباره دلایل ساخت آن وجود دارد. یکی از این داستان‌ها می‌گوید که این بنای خشت‌وگلی به دست 40 نفر از دخترانی که از تعلقات دنیوی دست شسته بودند، ساخته شده است. این برج در جاده دامغان به سمت سمنان قرار دارد.

 

جاهای دیدنی قزوین

شهر قزوین، مرکز استان قزوین، به مدت 57 سال در دوران صفوی پایتخت ایران بود. هم‌چنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قزوین در دوران ساسانی هم رونق فراوان داشته است. بنابراین این شهر از نظر تاریخی، صنعتی و فرهنگی جزو شهرهای غنی کشور محسوب می‌شود. جاهای دیدنی قزوین بیشتر آثار تاریخی خاص و کم‌نظیری هستند که بازدید از آن‌ها توصیه می‌شود:

 

قلعه الموت

قلعه الموت

قلعه الموت یا قلعه حسن صباح یکی از جاهای دیدنی ایران است که از لحاظ تاریخی اهمیت بالایی دارد. این قلعه در دوره‌های مختلف تاریخی کاربردهای مختلفی داشته است ولی معمولاً این کاربردها حکومتی و نظامی بوده‌اند. الموت در روزهای اوج خود مقر حکومت فرقه اسماعیلیه بوده است. وجود قلعه‌ای در اتفاعات و دوردست و اشراف آن به دشت‌های اطراف، باعث جذابیت آن برای گردشگران شده است.

 

جاهای دیدنی رشت

شهر رشت مرکز استان گیلان، بهشت سرزمین ما و یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال ایران است. این شهر سرسبزی و آب‌وهوای کم‌نظیری در کل کشور دارد و همه‌ساله ایرانیان زیادی برای گذراندن تعطیلات خود به رشت می‌روند. جاهای دیدنی رشت تنها به جنگل، دشت، رود و… محدود نمی‌شود و آثار تاریخی درون شهر هم از جاذبه‌های آن محسوب می‌شوند. برخی از جاذبه‌های این شهر عبارتند از:

 

قلعه رودخان

قلعه رودخان

حتی اگر تاکنون به این جاذبه کم‌نظیر توریستی نرفته باشید، حتماً نام آن را شنیده‌اید. قلعه رودخان در دوران ساسانیان ساخته شده و از آن زمان اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما پس از آن در دوران سلجوقیان بازسازی و به دژی نظامی تبدیل شد و در دوران بعد تبدیل به یکی از جاهای دیدنی ایران شد.

این دژ در کوه و در میان جنگل‌ها برای دیده‌بانی و کارهای نظارتی ساخته شده بود. به این قلعه هزار پله هم می‌گویند، چرا که در شرایط ایده‌آل بالا رفتن از این پله‌ها 1 ساعت طول می‌کشد. وجود قلعه‌ای تاریخی در میان جنگل و در ارتفاعات کوه به اندازه‌ای زیبا و هیجان‌انگیز است که حداقل یک‌بار باید آن را ببینید.

 

ماسوله

ماسوله

یکی از جاهای دیدنی معروف ایران که در نزدیکی رشت قرار دارد، ماسوله است. اگر هم تاکنون به ماسوله نرفته باشید حتماً نام آن را شنیده و عکس‌های این دهکده توریستی را دیده‌اید. این روستای کوچک نه تنها ایرانیان، بلکه گردشگران خارجی زیادی را هم به خود جذب می‌کند.

اگر با تور به ماسوله بروید اتوبوس‌های گردشگری شما را در ورودی روستا پیاده می‌کنند و اگر هم با ماشین شخصی به آن سفر می‌کنید، در پایین روستا پارکینگی برای رفاه گردشگران ساخته شده است که البته آخر هفته‌ها پیدا کردن جای پارک در آن سخت می‌شود. در هر صورت امکان ورود به ماسوله را با ماشین ندارید.

به محض ورود به این دهکده اولین چیزهایی که جلوی چشم شما خودنمایی می‌کنند، خانه‌های گلی با گل‌های شمعدانی جلوی پنجره این خانه‌ها هستند. منظره روستایی، سرسبز، بکر و دوست‌داشتنی آن، دل کندن را از روستا سخت می‌کند. منطقه ییلاقی کوربار، آبشار لارچشمه و قله ماسوله داغ از جاذبه‌های این روستا و از جاهای دیدنی ایران در بهار هستند. اگر برای اولین بار به ماسوله سفر می‌کنید ترجیحاً با تور بروید تا در مدت زمان مناسبی، جاذبه‌های توریستی آن را به شما معرفی کنند.

 

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت

دو موردی که بالاتر نام بردیم، جاهای دیدنی خارج از شهر رشت بودند، این‎بار جایی را در داخل این شهر زیبا معرفی می‌کنیم. ساختمان شهرداری رشت، ساختمانی زیبا در مرکز شهر است و تاریخ ساخت آن به سال 1286 بازمی‌گردد. هرچند این ساختمان هنوز هم ساختمانی اداری است و اداره امور شهری در آن انجام می‌شود، ولی بیرون و حوالی آن برای پیاده‌روی، عکاسی و… بسیار مناسب است.

 

جاهای دیدنی مازندران

مازندران بزرگ‌ترین استان‌ شمالی کشور با بهترین جاهای دیدنی ایران برای مسافرت عید است. در این استان می‌توانید بهترین‌های طبیعت کشور را یک‌جا ببینید و تجربه کنید. از دریا و ساحل گرفته تا کوه و جنگل. آب‌وهوای این استان تقریباً در تمام سال خوب و معتدل است، البته در روزهای اوج تابستان شرجی می‌شود.

بهترین زمان برای سفر و تماشای جاهای دیدنی مازندران بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است. مرکز این استان ساری، شهری با قدمت 6 هزار ساله است که جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فردی دارد. دوست‌داران طبیعت به شهرهای مختلف مازندران سفر می‌کنند چرا که حال‌وهوای هرکدام منحصربه‌فرد است.

حتما بخوانید: جاهای دیدنی ساری را خوب بشناسید

دودانگه و چهاردانگه

دودانگه و چهاردانگه

دو بخش دودانگه و چهاردانگه مناطق حفاظت‌شده حیات‌وحش استان مازندران و یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران هستند. پوشش گیاهی و تنوع جانوری این مناطق کم‌نظیرند و با حضور یک راهنما می‌توانید تجربه‌ای ناب و خاص را از طبیعت مازندران کسب کنید.

 

فیلبند

فیلبند

فیلبند یکی از ییلاق‌های مشهور و جاهای دیدنی مازندران است که طی سال‌های اخیر در میان طبیعت‌دوستان محبوبیت ویژه‌ای یافته است. این جاذبه طبیعی مازندران در ارتفاع 2700 متری از سطح دریا قرار دارد و به آن سرزمین ابرها و بام مازندران هم می‌گویند.

شما در فیلبند احساس می‌کنید بالا و در میان ابرها ایستاده‌اید و در برخی از روزهایی که ابر کمتر است، دید فوق‌العاده‌ای به روستای اطراف خواهید داشت. اگر می‌خواهید با جمعی دوستانه یا خانوادگی به سفری یک یا دو روزه بروید، فیلبند یکی از بهترین جاهای دیدنی شمال ایران برای مسافرت است.

 

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی دالان بهشت مازندران در جنوب رامسر است و آب‌وهوای غیرشرجی آن در فصول گرم، این مکان را به یکی از مناسب‌ترین جاهای دیدنی ایران در تابستان تبدیل کرده است. هنگامی که وارد این جنگل می‌شوید محو زیبایی، عظمت و سرسبزی آن خواهید شد و گذر زمان را حس نخواهید کرد.

حتما بخوانید: جاهای دیدنی رامسر و جاذبه‌های گردشگری آن را خوب بشناسید

جاهای دیدنی گرگان

شهر سرسبز گرگان مرکز استان گلستان در شمال کشور است. این شهر ساحل و دریا ندارد اما طبیعت سرسبز، بکر و بی‌نظیر آن از کم‌نظیرترین مناطقی است که می‌توانید در کشور مشاهده کنید. جاذبه‌های مختلفی مانند دشت، جنگل، آبشار، رود، تالاب و… در این شهر و حوالی آن میزبان گردشگران هستند.

مناطق تاریخی متعددی نیز از جاهای دیدنی گرگان هستند، مثلاً 300 تپه تاریخی که قدمت برخی از آن‌ها به 4 هزار و 5 هزار سال پیش هم می‌رسد، در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده‌اند. بدون شک گرگان یکی از بهترین جاهای دیدنی شمال ایران برای مسافرت است. در این بخش به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی گرگان می‌پردازیم.

 

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران

خیلی از گردشگران جنگل ناهارخوران را به عنوان جاذبه اصلی گردشگری گرگان می‌شناسند. این جنگل 4 کیلومتر خارج از شهر گرگان قرار دارد. ناهارخوران در تمام فصول سال سرسبز است و حتی در زمستان هم جلوه و زیبایی خاصی دارد، حتی می‌توان آن را در رده جاهای دیدنی ایران در زمستان قرار داد. در عین این‌که به خوبی از این جنگل محافظت می‌شود و مسئولین و گردشگران مراقب حفظ طبیعت آن هستند، امکانات تفریحی فراوانی هم در آن وجود دارد و میزبان گردشگران است. آلاچیق، فروشگاه و… این جنگل را به مکانی فوق‌العاده برای پیک‌نیک و استراحت تبدیل کرده‌اند.

 

النگدره

النگدره

النگدره فاصله زیادی با ناهارخوران ندارد ولی دمای آن از تمام مناطق اطرافش حدود 10 درجه کمتر است. بنابراین این جنگل در فصول گرم سال یکی از بهترین جاهای اطراف گرگان است که می‌توانید به آن بروید. 3 چشمه و یک رودخانه آب‌وهوای این منطقه را بسیار تازه و خنک نگه‌می‌دارند.

 

جاهای دیدنی اراک

اراک پایتخت صنعتی کشور است ولی این بدان معنا نیست که جاهای دیدنی اراک کم‌تر از سایر شهر‌ها باشند! نام قبلی آن سلطان آباد بوده است و از سال 1316 اراک نام گرفت و به سمت امروزی شدن پیش رفت. آب‌وهوای این شهر و استان مرکزی به‌طور کلی معتدل و در فصول مختلف برای سفر مناسب است. چندتا از جاذبه‌های این شهر عبارتند از:

 

غار سفیدخانی

غار سفیدخانی

غار سفیدخانی که به آن عین هو هم می‌گویند، در 18 کیلومتری شهر اراک و درون کوهی به همین نام قرار دارد. کوه سفیدخانی به‌خاطر چشمه‌های موجود در دامنه‌اش شهرت یافته و به یکی از جاهای دیدنی ایران تبدیل شده است. در دهانه غار سفیدخانی پدیده‌ای طبیعی به نام دودکش جن قرار دارد و به همین دلیل شهرت یافته است.

 

هفتاد قله

هفتاد قله

منطقه حفاظت شده هفتاد قله، یکی دیگر از جاهای دیدنی در ایران و 25 کیلومتری شهر اراک است. این منطقه 97 هزار هکتار وسعت دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای کشور است. چشم‌انداز زیبا، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و… باعث تبدیل شدن این منطقه به یک موزه طبیعی و زنده شده‌اند.

 

جاهای دیدنی کرمانشاه

کرمانشاه یکی از استان‌های غربی کشور با طبیعتی دیدنی و تاریخی غنی است. این استان 330 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و شهرهایی توریستی چون بیستون، کرمانشاه، دالاهو و… در آن قرار دارند. در این بخش با تعدادی از جاهای دیدنی کرمانشاه آشنا می‌شویم:

 

بیستون

بیستون

بیستون یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ایران و استان کرمانشاه است. در اشعار و افسانه‌های پارسی به این کوه بسیار اشاره شده است. این کوه در دوران باستان در مسیر راه ابریشم بوده و به همین سبب مورد توجه پادشاهان و بازرگانان زیادی قرار می‌گرفته است. 28 اثر از جمله کتیبه‌ها، نقش برجسته داریوش و… مربوط به دوران هخامنشیان و بعد از آن در این منطقه ثبت شده‌اند و گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

 

طاق بستان

طاق بستان

طاق بستان یکی از زیباترین عجایب باستانی موجود در کشور است که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. این مجموعه از دو طاق بزرگ و سنگ‌نگاره‌هایی تاریخی تشکیل شده‌ است. این سنگ‌نگاره‌ها به‌صورت تصویری، وقایع تاریخی را به تصویر می‌کشند.

برخی از این وقایع عبارتند از تاج‌گذاری خسرو پرویز و تعدادی دیگر از پادشاهان ساسانی. طاق بستان در منطقه‌ای خوش آب و هوا بنا شده و یکی از جاهای دیدنی ایران در پاییز ، بهار و تابستان است. کمتر جای دیدنی پیدا می‌شود که در بیشتر ماه‌های سال بتوان از آن بازدید کرد و لذت برد.

 

جاهای دیدنی ایلام

استان ایلام یکی از استان‌های کشور با بیشترین تعداد جاذبه‌های طبیعی کشور است. تاریخ شکل‌گیری آن به دوران عیلام باستان بازمی‌گردد و اطلاعات تاریخی زیادی را درباره ایران باستان به پژوهشگران و باستان‌شناسان می‌دهد. گویش مردم این استان به زبان کردی است. برخی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ایلام عبارتند از:

 

سنگ نوشته آشوری

سنگ نوشته آشوری

سنگ‌نوشته آشوری که به آن گل گل ملکشاهی هم می‌گویند، یکی از آثار تاریخی بسیار مهم، یکی از جاهای دیدنی ایران و در 25 کیلومتری شهر ایلام است. این سنگ‌نوشته بر دیواره کوه حک شده است و حدود 3 هزار سال قدمت دارد. در قسمت پایینی این سنگ‌نبشته چند جمله با خط میخی نوشته شده است. در قسمت بالایی آن هم تصویر پیکره یک سرباز آشوری دیده می‌شود.

 

گورستان چنار

یکی دیگر از جاهای دیدنی باستانی ایران، گورستان چنار است که قدمت آن به هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در این دوره از تاریخ مردگان را به همراه متعلقاتشان درون خمره دفن می‌کردند، بنابراین گورها به شکل خمره‌اند.

 

جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های سرسبز و چهارفصل کشور است که طبیعتی ستودنی دارد. با این‌که این استان برخی از آثار مهم باستانی و جاهای دیدنی ایران را در خود دارد، ولی بیش از همه‌چیز باید بدانید که این‌جا سرزمین چشمه‌ها، آبشارها و تنگه‌ها است؛ با برخی از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد آشنا می‌شویم:

 

غار ده شیخ

غار ده شیخ

این غار در دهه‌های اخیر کشف شده است اما قدمتی باورنکردنی دارد! 135 میلیون سال از عمر این غار می‌گذرد یعنی در دوره دوم زمین‌شناسی شکل کنونی آن به‌وجود آمده است. بقایایی از تمدن مانند کوزه و سفال، فسیل‌هایی از انسان‌ها و حیوانات در دوران باستان و ماقبل آن در این غار یافت شده است. علاوه بر قدمت آن، نکته دیگری که آن را خاص و متمایز می‌کند، این است که در فصل سرما هوای درون غار گرم و در فصل گرما هوای درون غار سرد است. به همین دلیل در طی تاریخ پناه‌گاه و محل استراحت خوبی برای بشر بوده است. آثار سفالی کشف شده از غار متعلق به دوران هخامنشی تا ساسانی‌اند.

 

چشمه بلقیس چرام

چشمه بلقیس چرام

چشمه بلقیس و باغ اطراف آن به‌قدری زیبا و اعجاب‌انگیزند که حتی اگر نام آن را نشنیده باشید، احتمالاً در مجموعه‌های عکس جاهای دیدنی ایران آن را دیده‌اید. این چشمه و زمین حاصل‌خیز اطراف آن باعث رشد گونه‌های متنوع گیاهی و درختان شده‌اند.

چندین چشمه در این باغ وجود دارند که با معماری اصولی، سیستم آب‌یاری متصل آن شکل گرفته و به استخری در میان باغ منتهی می‌شوند. این سیستم یکی از زیباترین صحنه‌هایی را که می‌توانید ببینید، خلق کرده‌ است.

 

آبشار مارگون

آبشار مارگون

آبشار مشهور و دوست‌داشتنی مارگون در مرز میان استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این آبشار در کنار روستایی به همین نام و درون یک دره قرار گرفته است. آب‌وهوا و پوشش گیاهی منطقه آبشار مارگون بی‌نهایت کم‌نظیر است و به یکی از برترین جاهای دیدنی ایران تبدیل شده است. به همین دلیل تورهای مختلفی به مقصد این آبشار توریستی وجود دارند. در اطراف این آبشار دشتی از درختان و پوشش‌های گیاهی متنوع، لاله‌های وحشی و… وجود دارد که گشت‌وگذار و استراحت در آن، می‌تواند شما را از تمام دغدغه‌های زندگی ماشینی دور کند.

 

جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های غربی ایران به مرکزیت شهر زیبای شهرکرد است. جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری بیش‌تر به طبیعت زیبا و بکر آن بازمی‌گردد. این استان در قسمتی مرتفع و نسبتاً کوهستانی واقع شده است و هوای آن معمولاً سرد توصیف می‌شود. پیشینه شهرکرد به دوران ساسانیان و اشکانیان بازمی‌گردد و سرسبزی و آب‌وهوای این شهر، بسیار دل‌پذیر است. به‌‌خاطر همین آب‌وهوا، بازدید از این شهر و استان در فصول گرم سال توصیه می‌شود.

 

چشمه کوهرنگ

چشمه کوهرنگ

این چشمه خاص و زیبا در شهر کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد، در آبادانی این شهر نقش به‌سزایی داشته و یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران است. چشمه کوهرنگ از زردکوه سرچشمه می‌گیرد، به دریاچه کوهرنگ می‌ریزد و پس از طی کردن راهی طولانی و پرپیچ و خم، به زاینده رود می‌رسد. این چشمه و دریاچه زیبا، از بهترین جاهای دیدنی غرب ایران هستند.

 

پیست اسکی چلگرد

پیست اسکی چلگرد

این پیست، محبوب‌ترین پیست اسکی در ناحیه غرب کشور است. شهر چلگرد در مجاورت کوهرنگ قرار دارد و با طول 800 متری و شیب 20 درصدی میزبان علاقه‌مندان به اسکی سراسر کشور است. از آن‌جایی که فصل سرما در استان چهارمحال و بختیاری طولانی است، این پیست سالانه برای مدتی طولانی باز است.

 

میراث جهانی یونسکو در ایران

برخی از آثار باستانی و تاریخی شگفت‌انگیز و برخی از منابع طبیعی بی‌نظیر جهان لقب میراث جهانی یونسکو را می‌گیرند، یعنی این آثار به‌قدری برای جهان ارزشمندند که تنها متعلق به کشور خودشان نیستند، بلکه میراث زمین و پیشینیان برای همه انسان‌ها هستند. از آثار طبیعی ثبت شده در یونسکو می‌توان دره گرند کنیون آمریکا و دیواره مرجانی استرالیا را مثال زد. از جاهای باستانی نیز به اهرام جیزه یا ثلاله مصر می‌توان اشاره کرد.

کشور باستانی ما نیز از پیشروان تمدن بشری بوده است و 24 اثر ثبت شده میراث جهانی یونسکو در ایران و از جاهای دیدنی ایران هستند. این آثار علاوه براین‌که ما را با تاریخ تمدن بشریت آشنا می‌کنند، شکوه، عظمت و رازآلودگی خاصی دارند که برای گردشگران ایرانی و جهانی جذابیت بی‌نظیری دارند. 2 اثر از این 24 اثر ثبت شده، میراث طبیعی جهان هستند: جنگل‌های هیرکانی و کویر لوت.

22 اثر دیگر آثار باستانی هستند و عبارتند از: مجموعه باستانی ساسانی، شهر یزد، قنات ایرانی، شوش، شهر سوخته، میمند شهر بابک، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان، مسجد جامع اصفهان، باغ ایرانی، بازار تبریز، سازه‌های آبی شوشتر، بیستون، ارگ بم، پاسارگاد، تخت سلیمان، پرسپولیس، چغازنبیل، میدان امام اصفهان و… .

 

شهر سوخته

شهر سوخته

شهر سوخته نام قدیمی‌ترین شهر باستانی دارای تمدن در کل جهان است که بین شهرهای زابل و زاهدان قرار دارد و یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایران است. این اولین شهری است که در آن امکانات و اصول شهرنشینی وجود داشته است و برای باستان‌شناسان و بازدیدکنندگان بسیار قابل توجه و ارزشمند است.

قدمت ساخت این شهر به 3200 سال پیش از میلاد مسیح، یعنی حدوداً 5220 سال قبل می‌رسد. ساکنین این شهر حدود 1500 سال در آن زندگی کردند. برخلاف تصور عموم این شهر نسوخته است و دلیل خالی شدن آن از سکنه، تغییر مسیر رود هیرمند و کمبود آب و امکانات کشاورزی بوده است.

هنگامی که این شهر کشف شد، سطح وسیعی از خاکستر روی آن را گرفته بود که می‌گویند به دلیل آتش روشن کردن مردم کوچ‌رو در این منطقه بوده است، به همین دلیل این شهر، شهر سوخته لقب گرفت.

 

مسجدهای معروف ایران

پس از ورود اسلام به ایران، مساجد یکی از ارکان اصلی معماری در کشور شدند و ذوق و هنر معماران به همراه دانش مهندسی آن‌ها، باعث شد تا در جای جای کشور مساجد زیبا و متفاوتی را بسازند که امروزه بسیاری از آن‌ها به گنجینه‌های تاریخی و جاهای دیدنی ایران تبدیل شده‌اند. در ادامه یکی از مسجدهای معروف ایران را معرفی می‌کنیم:

 

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد

این مسجد مشهور در جنوب مقبره امام رضا (ع) قرار دارد، بنابراین پس از زیارت می‌توانید به این مسجد تاریخی نیز سری بزنید. علت اهمیت به‌سزای مسجد این است که اولین مسجد ساخته شده در شهر مشهد است. این بنا در دوران تیموریان و به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ تیموری ساخته شد. این مسجد عنوان پربازدیدترین مسجد کشور را نیز کسب کرده است که با توجه به قرابت آن با حرم امام رضا (ع)، دلیل آن مشخص است. معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های ظریف این مسجد شهرت بالایی دارند.

 

کلام آخر درباره جاهای دیدنی ایران

ما در این یادداشت به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی ایران بر اساس شهر، تاریخ، جاذبه طبیعی و عوامل دیگر مربوط به آن‌ها پرداختیم. همان‌طور که مشخص است جاذبه های گردشگری ایران به همین لیست محدود نمی‌شود و تعداد بسیار بیشتری از آن‌ها وجود دارد. بنابراین اگر جای دیدنی دیگری را می‌شناسید که مایلید آن را معرفی کنید، می‌توانید در قسمت نظرات به ما و سایر خوانندگان فانیبو معرفی کنید.

حتما بخوانید: جاهای دیدنی که هر انسانی پیش از مرگ باید ببیند
5

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

در خبرنامه فانیبو عضو شوید
تا جدیدترین مطالب برایتان ارسال شود
ایمیل شما با موفقیت ثبت شد
جهت تأیید عضویت، صندوق ورودی ایمیل خود را چک کنید
در خبرنامه فانیبو عضو شوید
تا جدیدترین مطالب برایتان ارسال شود
ایمیل شما با موفقیت ثبت شد