نقد در تمام زمینه های فرهنگی، هنری و اجتماعی کاربرد دارد اما به واسطه اهمیت و نفوذ پدیده نقد در عرصه سینما، معمولا عبارت منتقد با منتقد فیلم عجین و مترادف شده؛ چرا که به دلیل فراگیر بودن فرایند تماشای فیلم در بین عموم مردم، نقد فیلم نیز صاحب جایگاهی ویژه است.
معمولا یک مخاطب سینما از نقد یا ریویوی فیلم چه انتظاری دارد؟ مسئله برمیگردد به این که مخاطب با چه قصد و هدفی به سراغ نقد میرود.
اگر مخاطب هنوز فیلم یا سریالی را ندیده و درصدد تصمیمگیری برای تماشای اثر است، اینجا ریویو و نقد میتواند به او در تصمیمگیری کمک کند؛ با برشمردن عناصر و ویژگیهای فیلم و شرح اینکه اثر با چه سلیقه و سطح انتظاراتی از سوی تماشاگران جور در میآید. سیستم ستاره و امتیازدهی به آثار از سوی منتقدان و دیگر تماشاگران نیز از همین جا میآید تا به مخاطب کمک کند که بهترین گزینه ممکن برای تماشا را متناسب با سلیقه و روحیات خودش انتخاب کند. این مربوط به زمانی است که مخاطب هنوز فیلم را ندیده و در مرحله انتخاب قرار دارد.
شکل دیگری از مراجعه به نقد، زمانی است که مخاطب فیلم را تماشا کرده و حالا به دنبال دیگر نظرها و واکنشها نسبت به اثر و اطلاعاتی است که شناخت او از فیلم را کامل کند، مثلا اینکه عوامل و بازیگران آن چه کسانی بوده و چه کارنامهای داشتهاند، آیا برداشت شخصی و واکنش احساسی او نسبت به فیلم با دیگران یکسان است و در مواردی نیز به دنبال درک و تحلیل دقیق و عمیقتر اثری است که شاید بعد از تماشا برای او بیشتر موجب سوال و پرسش شده است.
با در نظر گرفتن این موارد، خیلی راحت میتوانیم بفهمیم که چرا یک پایگاه اینترنتی مانند وبسایت IMDB در سه دهه گذشته به مرجع نقد و بررسی فیلم و سریال در میان مخاطبان تبدیل شده است. برای یک کاربر اینترنتی علاقهمند به سینما، مراجعه به صفحه آیامدیبی یک فیلم کافی است تا او به تمام اطلاعات و پیوندهای لازم درباره فیلم دست پیدا کند. از امتیاز عمومی سایر کاربران به فیلم گرفته تا مجموعه نقدهای منتشر شده و اطلاعات فنی و حواشی و همینطور بیوگرافی بازیگران و کارنامه کارگردان همه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در صفحه ایجاد شده برای فیلم موجود است و در اختیار کاربران قرار دارد و حتی از جانب آنها میتواند اصلاح و بهروزرسانی شود.
آنچه که بعد از اینترنت و آیامدیبی به مفهوم رسانههای و حتی نقد فیلم منتقل شد، همین پدیده مرجعیت و جامعیت است. برای مثال اگر به نقدها و ریویوهای سالهای دور مراجعه کنید، در درجه اول با متون طولانیتری مواجه بودیم که بخش عمدهای از آن به شرح و توضیح اطلاعات درباره عوامل و سازندگان فیلم مربوط میشد و گاه منتقد در یادداشت خود لازم بود تا مرور مختصری هم بر کارنامه کارگردان و بازیگر داشته باشد. در عوض، امروزه در یک مطلب آنلاین که تصاویر و ویدیو هم به آن ضمیمه شده و با وجود امکان پیوند به وبسایتها و مطالب دیگر، حتی در موارد جزیی مانند معرفی و بیوگرافی بازیگر، ضرورتی ندارد که نویسنده به ارائه اطلاعات جنبی بپردازد و اولویت با ایده و نظر درباره خود اثر است، به گونهای که نقد و یادداشت برای مخاطب حرفی تازه به همراه داشته باشد و در شناخت و مطالعه او از فیلم تاثیری مثبت به جای بگذارد.
در عصر کنونی مرجعیت و جامعیت برای یک رسانه آنلاین سینمایی ضروری به نظر میرسد و هرچه مطالب یک اثر از نظر پیوند و ارتباط با یکدیگر گسترده و پیوستهتر باشد، کاربر را از مراجعه به سایر وبسایتها بینیاز میکند.
عملکرد فیلیمو شات به عنوان یک رسانه سینمایی فعال و نو در زمینه معرفی، نقد و بررسی آثار سینمایی و تلویزیونی نیز بر مبنای همین اصل مرجعیت و جامعیت تعریف میشود. به همین دلیل با مروری بر مطالب این وبسایت در مییابید که هم شاهد نقد و معرفی آثار روز ایرانی و خارجی به صورت رایج و کلاسیک هستید و همچنین مطالبی که به صورت ویژه درباره بازیگران و کارگردانان و موضوعات و محتوای آثار نوشته شده است.
در فیلیمو شات هدف اصلی بیش از هر چیزی ایجاد ارتباط و پیوند میان مخاطب و فیلم و سریالی است که میتواند گزینهای جذاب برای تماشا از سوی او باشد و همچنین تحلیل و بررسی همین آثار به گونهای که به حرف و برداشتی تازه برای مخاطب منجر شود.