تاکنون شما طی دو بخش با 50 مورد از بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما آشنا شدید. اما هنوز نیمی از لیست باقیمانده تا شما به شکل کامل به لیست بهترین فیلم های صامت تاریخ سینما پی ببرید.
با وجود اینکه سینمای صامت اکنون کنار گذاشته شده و نگاه ویژهای به آن نمیشود ولی باید اعتراف کرد این آثار جزو میراثهای بزرگ تاریخ سینما هستند که تکرارشدنی نیستند. در ادامه با بخش سوم بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما همراه فانیبو باشید.
50. نویگیتور (1924) The Navigator
کارگردانان: باستر کیتون، دانلد کریسپ
فیلم نویگیتور با استفاده از دریچه اقیانوس سعی کرد شیرینکاریهای بامزه خود را به بینندگان نشان دهد. کیتون در این فیلم نقش یک مرد جوان ثروتمند را ایفا میکند که در یک کشتی بزرگ بر روی دریا گیر کرده است. او در این کشتی تنها نیست و زن ثروتمند جوانی نیز همراهش در کشتی حضور دارد. این دو فرد که از طبقه بالای جامعه محسوب میشوند و حتی نمیتوانند در قوطی کنسرو را باز کنند، مجبور میشوند بهتنهایی یک کشتی را هدایت کنند.
شیوههایی که این دو برای بهدست گرفتن کنترل اوضاع بهکار میبرند به حدی مضحک است که شما با دیدن آن نمیتوانید جلوی خنده خود را بگیرید. صحنهای که این دو بر روی قایق به دیگری مشکوک هستند در نوع خود بسیار زیبا و جذاب است. نویگیتور یکی از فیلم های کمدی صامت است که توانست مورد توجه تعداد زیادی از طرفداران سینما قرار بگیرد.
49. تاوان (1920) The Penalty
کارگردان: والاس وورسلی
اگر میخواهید ببینید چند ظاهر شیطانی وحشتناک میتواند در یک مرد وجود داشته باشد پیشنهاد میکنیم حتما به تماشای فیلم تاوان بنشینید. این اثر که یکی از بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما محسوب میشود در مورد شخصی است که طی کودکی پاهایش را به دلیل غفلت و اشتباه یک دکتر از دست میدهد. بعد از این اتفاق او به مرور زمان به فردی شیطانی و جنایتکار تبدیل میشود و تصمیم میگیرد انتقام قطع شدن پاهایش را از دکتری که باعث آن شده بستاند.
بدون شک باید بزرگترین دلیل موفقیت این فیلم را به بازیگر فیلم های صامت لان چینی نسبت دهیم. این بازیگر برای ایفای نقش بلیزاد فداکاری بسیاری انجام داد و مجبور شد درد زیادی را تحمل کند. لان برای بهتصویر کشیدن پاهای قطعشده خود مجبور شد آنها را تا نیمه در سطلی خاص قرار دهد و قسمت پایین آن را نیز به وسیله تسمههایی چرمی از پشت ببندد.
48. مهاجر (1917) The Immigrant
کارگردان: چارلی چاپلین
مهاجر یکی از فیلم های صامت چاپلین است که توانست بازخوردهای مثبت زیادی از طرف منتقدین دریافت کند. این فیلم به دلایل خوبی مشهورترین فیلم کوتاه صامت چاپلین محسوب میشود. این کارگردان که طی آن دوران در اوج محبوبیت قرار داشت سعی کرد با این فیلم سیاست دلسوزانه خود را با چاشنی شوخیهای فیزیکی ظریف و با ساختاری بستهبندیشده در اختیار مخاطب قرار دهد.
داستان این فیلم در مورد ولگردی کوچک (با بازی چارلی چاپلین) است که در یک کشتی به مقصد آمریکا حضور دارد. او در این کشتی با دختری آشنا شده و عاشقش میشود. سپس حوادث به شکلی رقم میخورد که این ولگرد موفق میشود بار دیگر در آمریکا با این دختر روبهرو شود.
47. ماجراهای شاهزاده احمد (1926) The Adventures of Prince Achmed
کارگردان: لوته راینیگر
لوته راینیگر برای تولید این انیمیشن که اقتباسی از داستانهای هزار و یک شب بود سه سال وقت صرف کرد. طی این انیمیشن کاراکترها با ریتم خاصی حرکت کرده و حس فرادنیوی ویژهای را به شما منتقل میکنند. با توجه به اینکه انیمیشن ماجراهای شاهزاده احمد با سبک نیمرخ سیاه ساخته شده بود طبیعتا تصور میشد این فیلم در برقراری ارتباط و نشان دادن جزئیات صورت کاراکترهای خود دچار مشکل شود.
اما کارگردان لوته راینیگر با مهارت فوقالعاده خود در عرصه طراحی و تولید انیمیشن توانست به زیبایی هرچه تمامتر به کمک زبان بدن احساسات کاراکترها را به ما نشان دهد. داستان این فیلم راجع به خلیفهای است که با دیدن اسب جادویی یک جادوگر تصمیم میگیرد آن را به هر قیمتی که شده بهدست بیاورد. او ابتدا مقدار زیادی طلا به جادوگر پیشنهاد میکند اما جادوگر آن را نمیپذیرد. بدون شک این انیمیشن با داستان جذاب و فضای خاص خود یکی از بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما محسوب میشود.
46. اشاره هشداردهنده (1921) The High Sign
کارگردان: باستر کیتون، ادوراد کلاین
یکی دیگر از فیلم های کوتاه صامت که توانست مورد توجه بسیاری از طرفداران سینما قرار بگیرد فیلم اشاره هشداردهنده بود. در حقیقت این فیلم اولین تجربه باستر کیتون بهعنوان بازیگر و کارگردان بهصورت همزمان محسوب میشد. اما از آنجاییکه او فکر نمیکرد این اثر چندان برای شروع خوب باشد آنرا تا زمان مناسب کنار گذاشت. انجام چنین کاری نشان میدهد باستر کیتون تا چه اندازه نسبت به آثار خود حساسیت دارد.
باستر کیتون در این فیلم نقش آوارهای را ایفا میکند که موفق شده با خوشحالی دو شغل بهدست بیاورد. در شغل نخست او یک قاتل است که برای گروهی مرموز کار میکند. در دومین شغل نیز او نقش محافظ مردی را ایفا میکند که طی کار قبلی برای کشتنش دستور گرفته بود. این فیلم از همان سکانس ابتدایی تا پایان سریع خود بسیار فوقالعاده عمل کرد و موفق شد مخاطب را به تماشای خود مجاب کند.
45. دفتر خاطرات دختر گمشده (1929) Diary of a Lost Girl
کارگردان: گئورگ ویلهلم پابست
نابود شدن زندگی یک زن سیاهرو تم مشترک در بسیاری از آثار سینمایی صامت محسوب میشود. بارها طی این فیلمها مشاهده کردیم یک زن شجاع قربانی وضعیت جامعه شده و زندگیاش به سمتی هدایت میشود که رسوایی و ناراحتی را برای او بههمراه میآورد. فیلم دفتر خاطرات گمشده به کارگردانی گئورگ ویلهم پابست نیز این مضمون را برای ما بهتصویر میکشد.
به لطف بازی فوقالعاده و قدرتمند لوئیز بروکس این فیلم دید منفی نسبت به دختران تنها را مورد سرزنش قرار میدهد. این اثر نه تنها مردان شهوتپرست را متهم میکند بلکه نگاه شرمگین مردم را که بر حس شفقت آنها اولویت دارد مورد هدف قرار میدهد. بدون شک فیلم دفتر خاطرات دختر گمشده با چنین داستان منحصربهفردی جزو یکی از بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما محسوب میشود.
44. هنگامی که ابرها حرکت میکنند (1919) When the Clouds Roll By
کارگردان: ویکتور فلمینگ
طی این فیلم داگلاس فیربنکس نقش قربانی طرح یک دانشمند را ایفا میکند که موجب میشود او به دلیل کابوسهای بد و خوردن غذاهایی که باعث سوءهاضمهاش میشوند وارد مرز جنون و دیوانگی شود. بله این مضحک است و بله فیبرنکس و کارگردان ویکتور فلمینگ نیز میدانند این مضحک است.
چند سال بعد از این فیلم فیربنکس به حدی بزرگ و محبوب میشود که دیگر نیازی به حضور در چنین فیلمهای خاصی ندارد. اما خوشبختانه او زمانی که میتوانست در این فیلم حضور پیدا کرد و به ایفای نقش پرداخت. سکانس ابتدایی فیلم هنگامی که ابرها حرکت میکنند به شکل خاصی یک شگفتی سورئال محسوب میشود. در حقیقت این سکانس به نوعی یک ادای احترام به فیلم Dreams of a Rarebit Fiend به کارگردانی ادوین پورتر محسوب میشود که در سال 1906 تولید شد.
43. ایمنی آخر از همه! (1923) Safety Last!
کارگردان: فرد سی. نیومیر، سام تیلور
ایمنی آخر از همه! یکی از فیلم های صامت هارولد لوید محسوب میشود که موفق شد نظر مثبت بسیاری از منتقدین را به سمت خود جلب کند. این اثر که جزو بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما است موفق شد یکی از مشهورترین صحنههای آثار سینمای صامت را به نام خود ثبت کند.
رودنی سائر ارکستر مونت آلتو موشن پیکچرز گفته بود به هنگام تماشای این فیلم با گروهش در تئاتر کاسترو صدای خنده حضار در سالن طی صحنه مشهور آویزان شدن لوید از ساعت آسمانخراش به حدی بالا بود که او نمیتوانست صدای شخص کناری خود را به هنگام صحبت کردن بشنود. داستان این فیلم در مورد فردی به نام هارولد است که تصمیم میگیرد برای ثابت کردن خود به معشوقهاش به لسآنجلس برود و از هر طریقی پول به دست بیاورد.
42. تعصب (1916) Intolerance
کارگردان: دیوید وارک گریفیث
با توجه به جاهطلبی در ساختار و عظمت پروژه باید فیلم تعصب را بهعنوان یکی از بهترین آثار سینمای صامت تلقی کنیم. این فیلم با به تصویر کشیدن بابلیها و با چهار داستان از دوران مختلف یک پروژه بسیار عظیم و شلوغ محسوب میشود. همانگونه که از عنوان فیلم نیز مشخص است مضامین اصلی این اثر راجع به جاهطلبی و تعصب است.
این چهار داستان کاملا به یکدیگر گره نمیخورند. اما گریفیت طی این فیلم نیز کاری را انجام داد که همیشه در آن بهترین بود: او در هر صحنه سعی کرد اوج هیجان و ملودرام را برای ما به تصویر بکشد. فیلم تعصب دارای گروه بازیگری بسیار گستردهای بود. برخی از مهمترین بازیگران فیلم های صامت که در این مجموعه حضور داشتند عبارتاند از: ورا لوئیس، یوجین پلت، وینفرد وستوور و دابلیو. ئی. لارنس.
41. انحطاط (1927) Downhill
کارگردان: آلفرد هیچکاک
فیلم انحطاط که در آمریکا با نام When Boys Leave Home شناخته میشود مثال بارزی برای این موضوع است که کارگردان بزرگ آلفرد هیچکاک بر روی فیلم و هنر خود کنترل کامل دارد. با اینکه این اثر علامت تجاری بزرگ آلفرد هیچکاک برای این ژانر محسوب نمیشود، اما ما بهراحتی میتوانیم سبک خاص این کارگردان را در تمامی لایههای فیلم مشاهده کنیم.
ویژگیهای رفتاری جالب کاراکتر آیوور نوولو، زوایای درست دوربینها و فیلمبرداری عالی از ویژگیهای برجسته فیلم انحطاط محسوب میشود. داستان این فیلم در مورد یک زوج با مشکلات زناشویی مختلف است. با توجه به ویژگیهایی که ذکر شد فیلم انحطاط یکی از بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما محسوب میشود که توانست به زیبایی مهارت فیلمسازی هیچکاک را بهتصویر بکشد.
40. پیادهروی از مونیخ به برلین (1927) Walking from Munich to Berlin
کارگردان: اسکار فیشینگر
قبل از اینکه اسکار فیشینگر وارد حوزه انیمیشن موزیکال شود از پیادهروی خود در مناطق روستایی آلمان به شکل مستندوار فیلمی کوتاه تولید کرد که به یکی از بهترین فیلم های صامت تبدیل شد. با توجه به دید سریع مردم و لحظات موجود در فیلم ما تحت تاثیر سفر طولانی این فیلم قرار میگیریم که طی زمانی کوتاه به ما نشان داده میشود.
39. کسبوکار حسابی (1929) Big Business
کارگردانان: جیمز دبلیو هورن، لئو مککری
لورل و هاردی عاشق این بودند که با یکسری از خرابیها و تخریبهای بزرگ فیلم های کوتاه تولید کنند. یکسال قبل از فیلم کسبوکار حسابی آنها با فیلم Two Tars نشان دادند که یک مشکل ترافیکی تا چه حد میتواند بزرگ شود و تخریبهای مختلف در پی داشته باشد. در فیلم کسبوکار حسابی از کاراکترهای کمتر ولی میزان خشونت به مراتب بیشتر استفاده شده است.
استن و اولی نقش فروشندههای درخت کریسمس را ایفا میکنند که در کالیفرنیای آفتابی این شغل را در پیش گرفتهاند. آنها برای فروش درختان خود نزد مردی بدخلق (با بازی جیمز فینلایسون) میروند. اما این مرد رفتاری بیادبانه با این دو داشته و همین نیز باعث میشود تا آنها به دنبال انتقام از او باشند. در ادامه ما میبینیم هر اندازه که استن و اولی برای انتقامگرفتن سمج هستند آن مرد بدخلق نیز به اندازه آنها در این امر سمج است. فیلم کسبوکار حسابی با توجه به فضای بسیار جالب و خندهدارش بهعنوان یکی از بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما شناخته میشود.
38. غرق شدن لوسیتانیا (1918) The Sinking of the Lusitania
کارگردان: وینسور مککی
نقاش کارتون وینسور مککی که به یک پیشگام انیمیشنسازی تبدیل شد با این اثر توانست سطح جدیدی از هنر را به همگان نشان دهد. این فیلم جالب و زیبا حادثه غرق شدن اقیانوسپیمای لوسیتانیا را در سواحل ایرلند طی گذرش از نیویورک را به تصویر میکشد.
به دلیل جنگ جهانی نخست این فیلم در نگاه اول به نوعی اثری تبلیغاتی و ضدآلمانی به حساب میآید، اما نباید از صحنههای زیبا که موجهای خشن دریا را به ما نشان میدهند چشمپوشی کنیم. طی فیلم غرق شدن لوسیتانیا ما شاهد صحنههای تکاندهنده زیادی هستیم که از جمله آنها میتوان به قایقهای نجات و مرگ مسافران اشاره داشت.
37. فینیس ترا (1929) Finis terræ
کارگردان: ژان اپستاین
جدا از کارهای دیگر کارگردانها و هر شخص دیگری باید اعتراف کرد هر یک از فیلم های ژان اپستاین حس جداگانه و خاص خود را دارد. فینیس ترا یک اثر مستندوار و رویایی است که داستان گروهی از برداشتکنندههای جلبک را در سواحل بریتانیا بهتصویر میکشد.
اپستاین سعی کرد با استفاده از دوربینهای دستی و برداشتهای بدون بازیگر سبک زندگی را به ما نشان دهد و احساسات عمیق خود در مورد راههای زندگی را به تصویر بکشد. در مجموع با توجه به معانی عمیق فیلم فینیس ترا باید آن را جزو یکی از بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما بدانیم.
36. زونیگورا (1928) Zvenigora
کارگردان: الکساندر داوژنکو
حتی طی زمانیکه فیلمسازان شوروی با محدودیتهای مختلف همراه بودند و تحت فشار زیادی جهت تغییر عقاید خود قرار داشتند الکساندر داوژنکو تحت تاثیر این افکار قرار نگرفت و فیلمهای خود را با جهتگیریهای تبلیغاتی تولید نکرد. زونیگورا اولین فیلم از سهگانه اوکراین او (Arsenal و Earth فیلمهای بعدی بودند) بر روی تاریخ صدها ساله این کشور تمرکز میکند و به تفسیری مدرن از داستانهای مردم در مورد گنجینه دفنشده اوکراینیها میپردازد.
در این اثر ما شاهد گروهی از سرمایهداران کثیف هستیم که ارزشی برای انسانیت قائل نیستند. کار به جایی میکشد که حتی طی صحنهای مشاهده میکنیم همین افراد سرمایهدار در تئاتری جمع میشوند تا شاهد خودکشی یک فرد بهوسیله تفنگ باشند و از دیدن آن لذت ببرند. در مجموع بدون شک باید اقدام شجاعانه الکساندر داوژنکو را برای تولید این فیلم مورد تحسین قرار دهیم.
35. یک هفته (1920) One Week
کارگردانان: ادی کلاین، باستر کیتون
باستر کیتون قصد داشت کار فیلمسازی کوتاه خود را با یک محتوای جدی و همچنین داستانی طوفانی از فرد تازه ازدواج کرده که خانه عجیبی را خریداری میکند آغاز کند. (این خانه خریداریشده توسط یک شخص دائمالخمر ساخته شد). ساختار کج طراحیشده در این فیلم به نوعی یک شگفتی در طراحی تولید محسوب میشد.
با توجه به خلاقیت به خرج داده شده در این فیلم و عملکرد فوقالعاده گروه بازیگری آن که شامل باستر کیتون، سیبل سیلی و جو رابرتز میشد باید فیلم یک هفته را بهعنوان یکی از بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما محسوب کرد که توانست نظر مثبت تعداد زیادی از منتقدین سینما را به همراه داشته باشد.
34. ریل (1929) Rails
کارگردان: ماریو کامرینی
همانگونه که از نام این فیلم ایتالیایی مشخص است فیلم ریل تصویری از عصر مدرن را نشان میدهد. یعنی جاییکه یک زوج جوان در تلاش و تکاپوی بسیار هستند تا بتوانند در این عصر صنعتی جایگاهی برای خود ایجاد کنند. کارگردان ماریو کامرینی با تولید این فیلم ساده که یک کمدی اجتماعی محافظهکارانه تحت نظر رژیم موسولینی محسوب میشد با لقب دلقک فاشیست به شهرت رسید.
فیلم ریل اثری جسورانه است که تحولات بزرگ اجتماعی را در عصر مدرن برای بینندگان به تصویر میکشد. کاراکترهای این فیلم هم زندگی فقیرانه و هم مرفه را تجربه میکنند و دوربین نیز به زیبایی هر چه تمامتر تردید و خستگی آنها را در برخی لحظات به ما نشان میدهد. در عصری که شما میتوانید به سریعترین شکل ممکن به مکانهای مختلف سفر کنید با همان سرعت نیز شاهد تغییر سبک زندگی خود خواهید بود.
33. برگ عوضی (1928) Misdeal
کارگردان: ژان گرمییون
یک صحنه رقص بزرگ در این فیلم وجود دارد که کارگردان ژان گرمییون بزرگترین اتفاقات فیلم را در آنجا رقم میزند. گرمیون با کارگردانی فوقالعاده خود در این فیلم به زیبایی زندگی ساده و مرفه را با یکدیگر ترکیب کرده و داستان غمانگیز یک کارگر کاریز (با بازی چالز دولین) را به تصویر میکشد که مجبور میشود برای فرار از مدیریت املاک خانواده ثروتمندش از کشور خود فرار کند.
یاد و خاطره عشقش زیتا (با بازی جنیکا آتاناسیو) که او را ترک کرده بود همیشه در ذهن این کارگر باقی مانده و او را اذیت میکند. این فیلم زیبا و عاشقانه با داستان جذاب خود بهعنوان یکی از بهترین فیلم های صامت شناخته میشود که تماشای آن را حتما به شما پیشنهاد میکنیم.
32. رئیس دادگاه (1919) The President
کارگردان: کارل تئودور درایر
کارل تئودور درایر حرفه فیلمسازی بلند خود را با این داستان که در مورد خیانت، گناه و رستگاری بود و چندین نسل را نشان میداد آغاز کرد. هالوارد هاف در این فیلم نقش یک قاضی بلندمرتبه دانمارکی را در شهری کوچک ایفا میکرد که مجبور میشود با اشتباهات خود و گذشته خانوادهاش روبهرو شود.
شما میتوانید به شکل قدرتمندی جریان احساس را طی صحنه مشعل که پر از جلوههای زیبا و نفسگیر است کاملا حس کنید. فیلم رئیس دادگاه در حقیقت اثری اقتباسی از رمانی به همین نام و به نویسندگی کارل امیل فرانزوس است که در سال 1884 منتشر شد.
31. روشناییهای شهر (1931) City Lights
کارگردان: چارلی چاپلین
روشناییهای شهر یکی از بهترین فیلم های صامت به کارگردانی چارلی چاپلین محسوب میشود که بعد از اکرانش مورد استقبال وسیع منتقدین و طرفداران سینما قرار گرفت. طی دهه 1930 چارلی چاپلین به دلیل اضافه کردن چاشنی ترحم به فیلم های کمدی خود بسیار معروف بود.
او از این ویژگی فیلمسازی در فیلم روشنایی های شهر نیز استفاده کرد. با وجود آنکه ساختار این فیلم به قالب معماری دیگر کارهای چاپلین شباهت دارد اما در آن هدفی وجود دارد که باعث تمایزش با دیگر آثار این کارگردان میشود. این فیلم داستان ولگردی را نشان میدهد که پس از اینکه عاشق یک دختر گلفروش نابینا (با بازی دوستداشتنی ویرجینیا چریل) میشود تصمیم میگیرد به او کمک کند. در کنار این موارد شایسته است از بازی زیبای هری مایرز نیز یادی کنیم. او در این فیلم نقش شخصی را ایفا میکند که به هنگام مستی بخشنده است و در هنگام هوشیاری هیچکدام از کارهای خوب خود را به یاد ندارد.
30. نوسفراتو، سمفونی وحشت (1922) Nosferatu, a Symphony of Horror
کارگردان: فریدریش ویلهلم مورنائو
نوسفراتو، سمفونی وحشت یک فیلم صامت ترسناک است که کارگردان آن یعنی فریدریش ویلهلم مورنائو سعی کرد ژانر وحشت را با کاوش سایههای عمیق ارواح در این فیلم برای ما تعریف کند. با وجود اینکه داستان این فیلم برگرفته از رمان دراکولا بهنویسندگی برام استوکر است (چون این فیلم بدون اجازه از این رمان ساخته شده از نام کاونت اورلوک برای کاراکتر خونآشام استفاده کرد) اما خونآشام داستان ما یک شخص شیک و دلربا نیست، بلکه فردی زشت، کچل و با گوشهای نوکتیز است.
عملکرد ماکس شرک در این فیلم فوقالعاده است اما چیزی که به شکل حقیقی موجب آن شد تا فیلم نوسفراتو را یکی از بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما بدانیم عملکرد محشر مورنائو در مقام کارگردان بود. او با ترکیب نور و فضایی خاص توانست به زیبایی معنی وحشت را برای ما مجسم کند.
29. ناپلئون (1927) Napoléon
کارگردان: ابل گانس
ابل گانس مجبور بود برای فیلمبرداری صحنههای افسارگسیخته ناپلئون دوربینهای خاصی بسازد. سکانسهای خلاقانه بیشمار (استفاده از موج برای حرکت دادن دوربین و یا تکان دادن حرفهای دوربین به هنگام مبارزه برفی) به زیبایی این فیلم حماسی شش ساعته را به سمت پایان سهگانه خود سوق میداد.
این فیلم داستان زندگی فرمانده فرانسوی ناپلئون را از دوران نوجوانی تا اوایل دوران نظامی او بهتصویر میکشد. آلبر دیودونه در این فیلم نقش کاراکتر اصلی یعنی ناپلئون بناپارت را ایفا کرد. فیلم ناپلئون با توجه به عظمت و کارگردانی قوی خود همواره جایگاهی ویژه بین بهترین فیلم های صامت در تاریخ سینما دارد.
28. طمع (1924) Greed
کارگردان: اریش فن اشتروهم
ممکن بود اریش فن اشتروهم در عصر کنونی سریال های تلویزیونی تحسینشده و سهگانههای سینمایی بینظیر حکم یک پادشاه را داشته باشد. اما طی زمان خود او بیشتر استعداد داشت فیلمهایش را فراتر از مدت پیشبینیشده رئیسهایش تولید و آماده کند. بنابراین به جای تقسیم کردن فیلم و پخش آن در شبهای مختلف، تصمیم بر آن شد تا این اثر هشت ساعته با حذف سکانسهایش به 140 دقیقه کاهش پیدا کند.
افرادیکه نسخه کامل فیلم اشتروهم را تماشا کردند معتقد بودند فیلم طمع اثری انقلابی محسوب میشود. اما حتی با تماشای نسخه مختصر این فیلم نیز میتوانیم بهراحتی به نبوغ درخشان این کارگردان پی ببریم. این فیلم ویژگیهای مثبت زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها فیلمبرداری محشر بن اف. رینولد و ویلیام اچ. دانیلز بود. آنها توانستند به زیبایی تمامی جزئیات لازم را در قاب دوربین خود به ما نشان دهند.
27. پلیسها (1922) Cops
کارگردانان: باستر کیتون، ادی کلاین
باستر کیتون همواره تمام تلاش خود را انجام میداد تا کارهایش را با فرانتس کافکا مرتبط کند. در نتیجه فیلم پلیسها نیز از این قاعده مستثنی نیست. این فیلم که استادانهترین اثر کیتون محسوب میشود در مورد شخصی است که خیلی زود بدون هیچ نیت بدی وارد مشکلات بزرگی میشود و سپس بهعنوان یک تروریست و دزد توسط تمام ادارههای پلیس لسانجلس مورد تعقیب قرار میگیرد.
صرفنظر از تاکید زیاد فیلم بر روی مضامین شکنجه و آزار، باید پلیسها را اثری درخشان با مجموعهای از شوخیهای فوقالعاده دانست که مخاطب را در تمام مدت زمان 18 دقیقهای خود سرگرم میکند. کاراکتر اصلی این فیلم تا زمانیکه دریایی از پلیسها او را تحت تعقیب قرار میدهند متوجه اقدامات اشتباه خود نمیشود. در مجموع فیلم پلیسها با داستان زیبا و شوخیهای جالب خود بهعنوان یکی از بهترین فیلم های صامت شناخته میشود.
26. مردی با دوربین فیلمبرداری (1929) The Man with a Movie Camera
کارگردان: ژیگا ورتوف
بسیاری از افراد غیرسینمایی دوست ندارند فیلمهای 70 دقیقهای بدون داستان و بازیگر را تماشا کنند. حال چه برسد به آنکه به تماشای فیلمی صامت و 85 ساله با همین مضمون بپردازند. اما ژیگا ورتوف با ساخت فیلم مردی با دوربین فیلمبرداری چنان قدرتمند کار کرد که ممکن است نظر این افراد را تغییر دهد.
در این فیلم از دستگاههای فیلمبرداری فوقالعادهای استفاده شد تا حوادث روزانه 4 شهر در روسیه را به زیبایی برای بینندگان نمایان کند. ورتوف جهت ایجاد اوج هیجان در بین طرفداران سینما از تکنیکهای اسلو موشن، دابل اکسپوژر، نمای مایل و تصویربرداری زمانگریز برای فیلمبرداری اثر خود استفاده کرد. ما همچنین شاهد سایههایی از انیمیشن نیز در فیلم مردی با دوربین فیلمبرداری هستیم. حتما تماشای این فیلم مستندوار و زیبا را با توجه به سبک تصویربرداری بدیعاش به شما پیشنهاد میکنیم.
سخن پایانی در مورد بخش سوم بهترین فیلم های صامت تاریخ سینما
طی بخش سوم مطلب بهترین فیلم های صامت شما با 25 مورد دیگر از عناوین برتر این ژانر آشنا شدید. در این بخش فیلم های صامت فوقالعاده زیبایی به شما معرفی شد که از مهمترین آنها میتوان به فیلم های روشناییهای شهر، انحطاط و ایمنی آخر از همه اشاره کرد. تنها یک بخش دیگر باقی مانده تا شما به لیست کامل بهترین فیلم های صامت تاریخ سینما پی ببرید. با فانیبو همراه باشید.
منبع: Paste Magazine